Pregled bibliografske jedinice broj: 895481
Profesionalne kompetencije nastavnika u suočavanja sa stresnim situacijama u školi
Profesionalne kompetencije nastavnika u suočavanja sa stresnim situacijama u školi, 2015., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 895481 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Profesionalne kompetencije nastavnika u suočavanja sa stresnim situacijama u školi
(Professional Competence of Teachers in Coping with Stresfull Situations at School)
Autori
Foro, Diana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
30.11
Godina
2015
Stranica
267
Mentor
Palekčić, Marko
Ključne riječi
učitelji, pedagoške kompetencije učitelja, stresne situacije u školi, suočavanje sa stresnim situacijama, utemeljena teorija, izobrazba učitelja
(teachers, teachers' pedagogical competences, stressful situations at school, coping with stressful situations, grounded theory, teachers training)
Sažetak
Prema novijim istraživanjima nastavno osoblje u usporedbi s ostalim radnim skupinama, znatno češće ima tegobe u vidu iscrpljenosti, izgaranja i drugih bolesti, koje su posljedica nastavničkog stresa. Brze društvene promjene nameću školi i učiteljima nove i često prevelike zahtjeve i odgovornosti na koje učitelji trebaju kompetentno odgovoriti. Osjećaj stresa posljedica je ne samo pojedinčeve percepcije radne situacije kao potencijalne prijetnje njegovu samopoštovanju ili osobnoj dobroti, nego i njegovih pedagoških kompetencija, što čini temu ovog doktorskog rada. Cilj je istraživanja pokazati povezanost pedagoških kompetencija učitelja sa stresnim situacijama u školi, polazeći od pedagoško-didaktičke perspektive, u smislu teorijskog, empirijskog i pragmatično- iskustvenog konteksta. Tijek ostvarenja cilja prikazan je kroz teorijski i empirijski dio rada. U teorijskom je dijelu opisan nastavnički stres te različiti pristupi profesionalnim kompetencijama nastavnika. Prvi dio empirijskog rada odnosi se na rezultate empirijskih istraživanja o izvorima stresa i načinima suočavanja sa stresom, u kontekstu kojih se kasnije razmatraju pedagoške kompetencije učitelja. Drugi dio empirijskog rada odnosi se na vizualni i tekstualni prikaz i interpretaciju rezultata istraživanja pedagoških kompetencija učitelja, dobivenih istraživačkim tehnikama iz područja Grounded Theory (GT): četiri glavne kategorije koje se odnose na: Stresne situacije u školi (Izvori stresa), Kompetencije učitelja, Obrasce reagiranja u stresnim situacijama te Izobrazbu učitelja. Iz podataka i izvedenih kategorija dobivena je središnja kategorija „Nerazvijeni sustav podrške učiteljima, “ koja objašnjava odnos pedagoških kompetencija učitelja i reagiranja na opterećenja. Empirijski je utvrđeno da se učitelji suočavaju s radnim opterećenjima usmjeravanjem na zadatak, za koje je neophodno posjedovanje kompetencija. Rezultati istraživanja potvrđuju značaj, ali i nedostatak kompetencija kod učitelja za lakše i bolje nošenje s radnim opterećenjima. Pritom se posebno ističe nedostatak Samokompetencije, koja obuhvaća vlastiti profesionalni razvoj učitelja i osobne stavove u kojima se izražava individualno držanje prema svijetu, radu i samome sebi. Zaključak je rada da su pedagoške kompetencije učitelja povezane s obrascima reagiranja na stresne situacije, stoga se problematizira naobrazba učitelja kao preduvjet „izlaženja na kraj“ sa i u situacijama brzih promjena koje svakodnevno dotiču školu i učitelje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
Poveznica za digitalni repozitorij Filozofskog fakulteta u Zagrebu na kojoj je dostupan cjelovit tekst disertacije: http://darhiv.ffzg.unizg.hr/8565/