Pregled bibliografske jedinice broj: 883471
Koncepti odijevanja u filmovima “Blade Runner” i “Matrix”
Koncepti odijevanja u filmovima “Blade Runner” i “Matrix”, 2017., diplomski rad, diplomski, Tekstilno-tehnološki fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 883471 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Koncepti odijevanja u filmovima “Blade Runner” i “Matrix”
(Costume design in motion pictures: “Blade Runner” and “Matrix”)
Autori
Milas, Marijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Tekstilno-tehnološki fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
29.06
Godina
2017
Stranica
59
Mentor
Purgar, Krešimir
Ključne riječi
odijevanje, kostimografija, Blade Runner, Matrix, znanstvena fantastika
(clothing, costume design, Blade Runner, Matrix, science fiction)
Sažetak
Koncepti odijevanja u filmovima Blade Runner i Matrix prvenstveno se odnose na prenošenje i definiranje karaktera likova u filmu kroz raznolikost odjevnih kombinacija. Ovise o nekoliko bitnih odrednica, kao što su radnja samoga filma uklopljena u određeni filmski žanr, vrijeme i mjesto događaja, produkcijski uvjeti i sl. Ove odrednice polazišna su točka osmišljavanja i kreiranja kostima kojima je svrha upotpuniti cjelokupni vizualno-kreativni dojam. Kostimi u filmu sa sobom nose određenu simboliku do koje možemo doprijeti tek sagledavajući cjelinu osobe koja ga nosi i zato se kostim ne može svesti samo na svoju užu namjenu. Svaki film žanra znanstvene fantastike sadrži neobične, a ponekad i nenosive kostime, koji su izrađeni od još neobičnijih materijala i nisu prispodobivi ostalim filmskim žanrovima. Za razliku od mnogih suvremenih filmova, Blade Runner samoga sebe ne objašnjava u potpunosti. Usprkos jasnom slijedu događaja, odgovori na glavna pitanja ostavljeni su po strani. Ono što je u filmu izrazito prisutno jestu različiti oblici umjetne inteligencije i sveprisutnost slika: sintetičke životinje, replikanti i predimenzionirani ekrani pridonose dojmu da u filmu prirodnost ne postoji. Prisutnost brojnih stilskih elemenata noira čini ga estetski još složenijim i maštovitijim. Glavna karakteristika radnje filma Blade Runner je postindustrijsko i postapokaliptičko propadanje civilizacije, uključujući i kostime filma koji su odraz toga cjelokupnog degradirajućeg stanja. Postmoderni duh Blade Runnera temelji se na ponovnom korištenju odbačenih stvari i zaboravljenih estetika. Otpad, recikliranje i konzumerizam susreću se s modom inispiriranom noir filmovima, koja je u ovom slučaju nosiva umjetnost. Kombiniranje dviju paralelnih priča – one o životnom vijeku replikanata i one o civilizaciji na umoru – efektno je pretočeno u postmoderno stanje odijevanja koje je obilježeno ponovnom upotrebom odbačene i zaboravljene odjeće. Analizom odjeće likova u Matrixu dolazimo također do zaključka kako ona ne spada u uobičajenu kostimografiju žanra znanstvene fantastike. Prvenstveno zato što u Matrixu kostimi ne nagovještavaju kakva će se odjeća nositi u budućnosti. Ali, odjeveno tijelo u Matrixu ipak je nedvojbeni simbol preobrazbe i promjena jer se njime, kako smo vidjeli, može neograničeno manipulirati. Odnos tehnologije i tijela prikazan u ovome filmu već sada ima ekvivalente i u stvarnosti, zahvaljujući ubrzanom razvoju tehnologije koja svakim danom sve više i sve sudbonosnije transformira naš život i naše tijelo.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti