Pregled bibliografske jedinice broj: 882518
Primjena GIS sustava za upravljanje održavanjem tračničke infrastrukture
Primjena GIS sustava za upravljanje održavanjem tračničke infrastrukture // 12. Dani Hrvatske komore inženjera građevinarstva
Zagreb, 2017. str. 50-51 (predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)
CROSBI ID: 882518 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjena GIS sustava za upravljanje održavanjem tračničke infrastrukture
(Application of GIS software in maintenance management of railway infrastructure)
Autori
Haladin, Ivo ; Lakušić, Stjepan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni
Izvornik
12. Dani Hrvatske komore inženjera građevinarstva
/ - Zagreb, 2017, 50-51
Skup
12. Dani Hrvatske komore inženjera građevinarstva
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 08.06.2017. - 10.06.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
GIS, tračnička infrastruktura, tramvajski kolosijek, kontaktni vod, održavanje, prikupljanje podataka
(GIS, railway infrastructure, tramway track, overhead line, maintenance, data collection)
Sažetak
Prikupljanje, analiza i prikaz velike količine prostornih podataka i njihovih obilježja čest je izazov pri upravljanju linijskim infrastrukturnim objektima, poput cesta ili željezničkih pruga. Geografski informacijski sustav (GIS) je sustav za upravljanje prostornim podacima i njima pridruženim obilježjima. U najstrožem smislu to je računalni sustav sposoban za integriranje, spremanje, uređivanje, analizu i prikazivanje geografskih informacija. U općenitijem smislu GIS je alat ili “pametna karta” koji dopušta korisnicima da stvaraju interaktivne upitnike (istraživanja koja stvara korisnik), analiziraju prostorne informacije i uređuju podatke. Na području tračničke infrastrukture, GIS alati vrlo su primjenjivi i korisni zbog prostornog karaktera građevina, velike količine podataka koji su prostorno raspoređeni, tj. vezani za elemente duž trase i oko nje. U sustavu održavanja takvi alati omogućuju analizu podataka i skupova podataka te njihov prikaz na priređenim podlogama različitim grafičkim tehnikama kako bi se identificirale točke od interesa za sustav održavanja kolosijeka. Pri ocjeni stanja kolosijeka i kontaktne mreže za potrebe operatera GPP Osijek, razmatrana je tramvajska infrastruktura ukupne dužine 27, 5 km. Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu odabran je za provedbu ovog opsežnog zahvata s konačnim ciljem identificiranja dotrajalih i neprikladnih elemenata tramvajskog kolosijeka i kontaktnog voda te pripreme podloge za dodjelu bespovratnih sredstava EU-a za nabavku novih tramvajskih vozila i rekonstrukciju dotrajale infrastrukture. Već u fazi razrade ispitivanja pri identifikaciji i specificiranju potrebnih mjerenja i analiza, uočena je potreba za sustavnim prikupljanjem podataka, koje će biti lako pohraniti, pretražiti, analizirati i prikazati. Tome je odgovarao GIS sustav, koji podržava prikupljanje prostornih podataka na terenu, njihovu obradu te prikaz rezultata analiza naručitelju. Razvijen sustav specijalizirane namjene temelji se na mrežnom softveru GIS Cloud, koji podatke sprema u „oblak“ te im je moguće pristupiti s bilo kojeg računala/mobitela/tableta povezanog s internetom. Sustav se sastoji od triju glavnih modula: modul za prikupljanje podataka, modul za obradu podataka i modul za pregledavanje podataka. Takav sustav omogućuje prikupljanje podataka o: tramvajskim stajalištima, stupovima kontaktne mreže, uočenim nepravilnostima na kolosijeku i uočenim nepravilnostima na kontaktnom vodu. U drugoj fazi omogućava i pridruživanje rezultata pojedinačnih ispitivanja profila tračnica, geometrije kolosijeka, vibracija tramvajskih vozila, razine buke te geometrije kontaktnog voda, za koje se bilježi GNSS položaj tijekom ispitivanja. Temeljem provedenih opsežnih ispitivanja integriranih u GIS sustav, moguće je provoditi višekriterijske analize dionica tračničke infrastrukture radi identifikacije i vizualizacije dotrajalih dijelova infrastrukture. Konačan rezultat primjene ovakvog pristupa jest georeferencirana, nadogradiva, interaktivna baza stanja tramvajskog kolosijeka i kontaktnog voda, temeljena na provedenim ispitivanjima. U sustavu održavanja, koristeći se ovakvom bazom, moguće je planirati održavanje, provoditi preventivno održavanje te ažurirati sve promjene koje su rezultat eksploatacije ili rekonstrukcije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Građevinarstvo
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Građevinski fakultet, Zagreb