Pregled bibliografske jedinice broj: 881159
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja // Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka
Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2016. str. 52-52 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 881159 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metakognitivno nadgledanje eksplicitnog i implicitnog kategorijalnog učenja holističkih slikovnih podražaja
(Metacognitive monitoring of explicit and implicit category learning of holistic pictiorial stimuli)
Autori
Žauhar, Valnea ; Bajšanski, Igor ; Domijan, Dražen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Četvrti sarajevski dani psihologije: Zbornik sažetaka
/ - Sarajevo : Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu, 2016, 52-52
ISBN
9-772490-236009
Skup
Četvrti sarajevski dani psihologije
Mjesto i datum
Sarajevo, Bosna i Hercegovina, 21.04.2016. - 23.04.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
kategorijalno učenje ; klasifikacija ; eksplicitni sustav ; implicitni sustav ; metakognitivno nadgledanje
(category learning ; classificaation ; explicit memory system ; implicit memory sistem ; metacognitive monitoring)
Sažetak
Problem istraživanja bio je ispitati uspješnost metakognitivnog nadgledanja klasifikacije holističkih slikovnih podražaja s obzirom na različite razine sličnosti među podražajima. Točnu kategorijalnu pripadnost moglo je određivati jednodimenzionalno pravilo koje aktivira eksplicitni sustav učenja ili trodimenzionalno pravilo koje aktivira implicitni sustav učenja. U istraživanju je sudjelovalo 32 ispitanika. Svaki je ispitanik prošao fazu učenja i fazu transfera. U fazi učenja, zadatak ispitanika bio je temeljem povratne informacije naučiti kojoj kategoriji pripada svaki prezentirani podražaj. Korišteni su crteži izmišljenih životinja čija su obilježja varirala na pet dimenzija. U fazi transfera, zadatak ispitanika bio je klasificirati stare podražaje učene u prethodnoj fazi te novouvedene podražaje. Novi podražaji su izvedeni iz starih na način da su izmijenjene jedna ili dvije dimenzije irelevantne za određivanje kategorijalne pripadnosti. Time je manipulirana sličnost novih podražaja u odnosu na stare. Nakon svake klasifikacije, zadatak ispitanika bio je procijeniti sigurnost u točnost klasifikacije. Rezultati su pokazali kako su točnost klasifikacije i metakognitivne procjene općenito više kod aktivacije eksplicitnog sustava učenja. Pri tome, kod aktivacije eksplicitnog sustava točnost klasifikacije podjednaka je za sve razine sličnosti podražaja što pokazuje da su ispitanici uspješno generalizirali pravilo usvojeno u fazi učenja. Međutim, procjene su niže za podražaje kod kojih je sličnost narušena. Ovakvi rezultati upućuju na to da na formiranje procjena osim deklarativnog znanja o točnom klasifikacijskom pravilu (eksplicitni sustav) utječe i sličnost podražajnog materijala (implicitni sustav). Kod aktivacije implicitnog sustava, obrasci točnosti i procjena su usklađeni i pokazuju kako su obje mjere niže za one podražaje kod kojih je narušena sličnost. Ovaj nalaz upućuje na to kako su obilježja podražajnog materijala izvor i za donošenje klasifikacijskih odluka i za formiranje procjena. Zaključno, neovisno o aktivaciji sustava učenja, sličnost podražajnog materijala utječe na formiranje procjena što sugerira da se u podlozi donošenja klasifikacijskih odluka i metakognitivnog nadgledanja ne odvijaju nužno isti procesi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2013-11-4139 - Metakognicija kod kategorijalnog učenja, mišljenja i razumijevanja (METCALTHIC) (Domijan, Dražen, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka