Pregled bibliografske jedinice broj: 881142
Utjecaj usmjeravanja pažnje na relevantne dimenzije podražaja kod metakognitivnog nadgledanja kategorijalnog učenja
Utjecaj usmjeravanja pažnje na relevantne dimenzije podražaja kod metakognitivnog nadgledanja kategorijalnog učenja // 23. Dani Ramira i Zorana Bujasa : program i sažeci priopćenja = 23th Ramiro and Zoran Bujas’ Days, : program and abstracts / Arambašić, Lidija ; Erceg, Inja ; Kamenov, Željka (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2017. str. 212-212 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 881142 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj usmjeravanja pažnje na relevantne
dimenzije podražaja kod metakognitivnog
nadgledanja kategorijalnog učenja
(The influence of directing attention to relevant
stimuli dimensions in metacognitive monitoring of
category learning)
Autori
Žauhar, Valnea ; Bajšanski, Igor ; Domijan, Dražen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
23. Dani Ramira i Zorana Bujasa : program i sažeci priopćenja = 23th Ramiro and Zoran Bujas’ Days, : program and abstracts
/ Arambašić, Lidija ; Erceg, Inja ; Kamenov, Željka - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2017, 212-212
Skup
Dani Ramira i Zorana Bujasa (23 ; 2017)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 06.04.2017. - 08.04.2017
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
kategorijalno učenje ; metakognitivno nadgledanje ; relevantnost dimenzija podražaja ; vrsta transfera ; sličnost
(category learning ; metacognitive monitoring ; stimuli dimensions relevance ; transfer type ; similarity)
Sažetak
Problem istraživanja bio je ispitati točnost klasifikacije te uspješnost metakognitivnog nadgledanja u zadatku s dvije međusobno isključive kategorije. U istraživanju je sudjelovalo 59 studenata psihologije Filozofskog fakulteta u Rijeci. Eksperiment je imao tri faze. U fazi učenja, zadatak sudionika bio je temeljem povratne informacije naučiti kojoj kategoriji pripadaju prezentirani podražaji. Podražaji su bili crteži izmišljenih životinja čija su obilježja varirala na pet dimenzija. Pri tome, tri su dimenzije bile relevantne za određivanje točne kategorijalne pripadnosti, dok su se preostale dvije dimenzije mogle ignorirati. U fazi učenja, jednoj je sku- pini sudionika rečeno da usmjere pažnju na relevantne dimenzije, dok drugoj skupini to nije rečeno. U fazi predviđanja, od sudionika je traženo da temeljem naučenoga u prethodnoj fazi, na razini kategorija procijene vjerojatnost točne klasifikacije podražaja koji će im biti prezentirani u sljedećoj fazi. U fazi transfera, zadatak sudionika bio je klasificirati stare i nove podražaje te nakon svake klasifikacije procijeniti sigurnost u točnost klasifikacije. Pri tome, uvedene su dvije razine sličnosti novih podražaja u odnosu na stare. Kod dijela podražaja izmijenjena je tek jedna relevantna dimenzija, dok su kod dijela podražaja izmijenjene i dvije irelevantne dimenzije. Promjena relevantne dimenzije rezultirala je time da je polovica podražaja obje razine sličnosti promijenila kategorijalnu pripadnost u odnosu na stare podražaje (podražaji lošeg transfera), dok druga polovica nije (podražaji dobrog transfera). Rezultati su pokazali kako su procjene na razini kategorija osjetljive na uvjet učenja: sudionici čija je pažnja bila usmjerena na relevantne dimenzije, vjerojatnost točne kasnije izvedbe procijenili su većom. Nadalje, rezultati su pokazali kako su sudionici točnije klasificirali podražaje dobrog transfera nego podražaje lošeg transfera neovisno o njihovoj sličnosti sa starim podražajima. S druge strane, metakognitivno je nadgledanje bilo isključivo pod utjecajem sličnosti podražaja. Oba nalaza sugeriraju kako sudionici kategorizaciju temelje na iskustvu s učenim materijalom, neovisno o tome jesu li informirani da su neke dimenzije relevantne za određivanje kategorijalne pripadnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2013-11-4139 - Metakognicija kod kategorijalnog učenja, mišljenja i razumijevanja (METCALTHIC) (Domijan, Dražen, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka