Pregled bibliografske jedinice broj: 877668
Ideologizacija putovanja. Motiv emigracije u razdoblju „renesanse“ češkoga krimića
Ideologizacija putovanja. Motiv emigracije u razdoblju „renesanse“ češkoga krimića // Slowianie w podroży. Tom II. Literatura / Guštin, Maša ; Wyszogrodzka-Liberadzka, Natalia (ur.).
Gdanjsk: Wydawnictwo Universytetu Gdańskiego, 2016. str. 102-112 (poster, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 877668 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ideologizacija putovanja. Motiv emigracije u
razdoblju „renesanse“ češkoga krimića
(Ideologization of Travel. Emigration Motif in the
"Renaissance" Period of Czech Crime Fiction)
Autori
Ivačić, Matija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Slowianie w podroży. Tom II. Literatura
/ Guštin, Maša ; Wyszogrodzka-Liberadzka, Natalia - Gdanjsk : Wydawnictwo Universytetu Gdańskiego, 2016, 102-112
ISBN
978-83-7865-393-6
Skup
Slowianie w podroży
Mjesto i datum
Gdańsk, Poljska, 10.10.2013. - 11.10.2013
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
«renesansa» češkoga krimića ; socijalistički krimić ; tradicija zapadnjačkog krimića ; ideologizacija ; emigracija
(the «Renaissance” of Czech crime fiction ; emigration ; ideologization ; Socialist crime fiction ; Western crime fiction)
Sažetak
Oslanjajući se na tvrdnju o eksplicitnoj ideologizaciji prostora u češkoj kriminalističkoj prozi iz razdoblja njegove «renesanse» (kraj 1950-ih – sredina 1970-ih), kao nuspojavi procesa ideologizacije žanra kao takvoga (npr. imperativi za stvaranjem tzv. socijalističkog krimića), izlaganje se usredotočuje na korpus tekstova kriminalističke književnosti s motivom ideološki motiviranog putovanja, odnosno emigracije. Time se iz tipologije prostora čeških kriminalističkih proza izuzima specifičan prostor kapitalističke «tuđine» kao (lažno) obećane zemlje, koji u skladu s tzv. socijalističkim moralom u češkom krimiću danoga razdoblja nerijetko poprima etičke i moralne (kako pozitivne tako i negativne) konotacije. Proces simboličke diferencijacije fikcijskih prostora u kriminalističkim prozama u kojima se pojavljuje ovaj ideologizirani oblik putovanja kao da se oslonio na onodobnu blokovsku interpretaciju svijeta, i to na način da su se profilirala dva temeljna prostora (socijalistički, prijateljski / kapitalistički, neprijateljski). Zanimljivo je pritom da je motiv bijega iz Čehoslovačke u zemlje Zapada kod većine autora poslužio kao više ili manje eksplicitno sredstvo kritike: s jedne strane, kod manjeg broja autora (npr. J. Škvorecký, Grijesi za patera Knoxa) emigracija pruža lagodnu poziciju da se na temelju iskustva obaju svjetova o prilikama i stanju u domicilnoj sredini govori bez sustezanja, objektivno i s distance, pa čak i s određenim despektom, dok se u znatno većem broju ostvarenja u motivu putovanja kao trajnom bijegu iz socijalističke čehoslovačke realnosti pronalaze uporišta za kritiku iskvarenog kapitalističkog Zapada i njegovih materijalističkih vrijednosti, kao i uporišta za razvijanje tematike antidržavne djelatnosti i velikih hladnoratovskih špijunskih urota (P. Hanuš, Jupiter s pavijanom, E. Vachek, Crna zvijezda). Upečatljivo je da će popularna kultura i amblematika potrošačkog društva, odnosno želja za statusnom emancipacijom, u većini krimića poslužiti kao motivacijski okvir emigracije kao jednog od ključnih momenata izgradnje radnje (zločina). Slika zapadnog, kapitalističkog svijeta utjelovljenog u simbol materijalnog blagostanja prisutan je u većini književnih tekstova na koje će se usmjeriti ovo izlaganje (J. Klíma, Smrt voli poeziju, V. Erben, Efektivno mrtva žena, A. Sedlmayerová, Pomozite mi, Terezo! itd.).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Književnost