Pregled bibliografske jedinice broj: 850564
Sofisticirano manipuliranje vršnjačkim odnosima
Sofisticirano manipuliranje vršnjačkim odnosima // Sodobni pristopi poučavanjo prihajajočih generacij / Orel, Mojca (ur.).
Ljubljana: EDUvision, 2016. str. 286-298 (plenarno, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 850564 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sofisticirano manipuliranje vršnjačkim odnosima
(Sophisticated manipulation in peer relationships)
Autori
Bilić, Vesna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Sodobni pristopi poučavanjo prihajajočih generacij
/ Orel, Mojca - Ljubljana : EDUvision, 2016, 286-298
ISBN
978-961-93662-9-5
Skup
Mednarodna konferenca Sodobni pristopi poučavanjo prihajajočih generacij
Mjesto i datum
Ljubljana, Slovenija, 01.12.2016. - 03.12.2016
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
nasilje; manipulacija; prevencija; škola; vršnjaci
(violence; manipulation; prevention; school; peers)
Sažetak
Za razliku od fizičkoga i elektroničkog nasilja o kojima se puno govori, prilično je zanemareno i nepoznato relacijsko nasilje – namjerno, ponavljano, manipulativno ponašanje s ciljem narušavanja međuljudskih odnosa te nanošenja štete ugledu i dobrobiti žrtve. Cilj je ovoga rada na osnovi literature analizirati pojam, obilježja, oblike te posljedice relacijskog nasilja kao i profil počinitelja. Ponajprije se razmatraju izravni i neizravni oblici relacijskoga vršnjačkog nasilja (ogovaranje, širenje glasina, ignoriranje i socijalno isključivanje, insinuiranje, korištenje racionalnih argumenta u svrhu obmanjivanja, motiviranje drugih na takvo ponašanje i sl.) te neverbalne forme. Navedeni oblici pojavljuju se u složenim kombinacijama koje temeljno povezuje manipuliranje. Propituju se dobne razlike te shvaćanje ove vrste nasilja kao tipično ženskog fenomena. U raspravi o osobinama počinitelja, navodi se da su oni, neovisno o spolu, obično socijalno inteligentni i vrlo kompetentni, površno šarmantni, ali često bezosjećajni, ne pokazuju brigu za druge, a strateški se koriste manipulacijama u ostvarivanju osobne koristi i moći. Vole ići u školu, postižu dobre rezultate i nemaju vidljivih problema u ponašanju. Iako su nepovjerljivi prema ljudima, od svojih su vršnjaka prihvaćeni, često utjecajni i popularni u razredu. Kao mogući čimbenici rizika za počinjenje relacijskog nasilja, koji se povezuju uz obitelj, navode se nesigurna privrženost, nedostatak roditeljske podrške i ljubavi, stroga kontrola i disciplinske strategije, ali i popustljivi odgojni stil. Budući da je relacijsko nasilje manje vidljivo i nedovoljno prepoznato, a njegove posljedice ozbiljne, zaključno se ističe potreba senzibiliziranja javnosti te kreiranja kvalitetnih preventivnih programa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija