Pregled bibliografske jedinice broj: 849608
Utjecaj stupnja uglazbljenosti teksta na upamćivanje teksta
Utjecaj stupnja uglazbljenosti teksta na upamćivanje teksta // Psihologijske teme, 26 (2017), 2; 309-333 doi:10.31820/pt.26.2.3 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 849608 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj stupnja uglazbljenosti teksta na
upamćivanje teksta
(Influence of the degree of musical accompaniment
on text recall)
Autori
Mutak, Augustin ; Vranić, Andrea
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 26
(2017), 2;
309-333
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
dosjećanje ; glazba ; stupanj uglazbljenosti ; mnemonik
(recall ; music ; musical accompaniment ; mnemonic)
Sažetak
Cilj: Introspektivni nalazi pokazuju kako ljudi lakše i dulje pamte uglazbljeni materijal od drugih vrsta materijala. Sukladno tome, pokazuje se i kako ljudi vjeruju da je glazba dobar mnemonik te da pomaže u upamćivanju. Međutim, eksperimentalne provjere ne potvrđuju ove teze. U eksperimentima se pokazuje kako je pozitivan utjecaj glazbe na upamćivanje ovisan o uvjetima upamćivanja (npr. uglazbljen i neuglazbljen tekst pamte se jednako dobro ako je brzina prezentiranja riječi ista). Utjecaj stupnja uglazbljenosti materijala na njegovo upamćivanje vrlo se rijetko istražuje i stoga predstavlja predmet ovog istraživanja. Također, ovim je istraživanjem ispitano mijenjaju li se strategije upamćivanja materijala ovisno o stupnju njegove uglazbljenosti te mijenjaju li se karakteristike materijala na kojima se upamćivanje temelji ovisno o stupnju uglazbljenosti samog materijala. Metoda: U istraživanju je sudjelovao 91 sudionik. Sudionici su podijeljeni u tri skupine, a zadatak svake skupine bio je pokušati u što većoj mjeri upamtiti tekst skladbe. Pritom je prva skupina slušala a capella izvedbu, druga skupina je vokalnu izvedbu praćenu bubnjevima, a treća potpuno uglazbljenu vokalnu izvedbu. Sudionici su slušali skladbu 6 puta i nakon svakog slušanja zapisivali stihove koje su upamtili. Također, sudionici su ispunili i Upitnik o korištenim strategijama. Rezultati: Analizom varijance nisu utvrđene razlike u broju upamćenih stihova između tri skupine sudionika koje su slušale materijal različitog stupnja uglazbljenosti. Također, nisu utvrđene razlike u čestini korištenja različitih strategija upamćivanja. Međutim, Fisherovim egzaktnim testom utvrđen je trend koji pokazuje da povećanjem stupnja uglazbljenosti teksta raste i broj sudionika koji izjavljuju da im pri upamćivanju pomaže glazba. Također, s povećanjem stupnja uglazbljenosti materijala smanjuje se broj osoba koje izjavljuju da im pri upamćivanju teksta pomaže priroda vokala. Zaključak: Rezultati ovog istraživanja sukladni su s prethodnim nalazima koji sugeriraju da uglazbljenost objektivno ne pomaže pamćenju. No, čini se kako, neovisno o objektivnim pokazateljima, sudionici imaju dojam da im glazba pomaže u upamćivanju. Ova je mogućnost raspravljena kroz Kelleyjev kovarijacijski model atribucije. Predložene su dvije hipoteze za objašnjenje dobivenih rezultata: hipoteza o pogrešno percipiranoj visokoj distinktivnosti pamćenja glazbenog materijala i hipoteza o pogrešno percipiranoj visokoj konzistentnosti pamćenja glazbenog materijala.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus