Pregled bibliografske jedinice broj: 849542
Scene nestajanja slike. Stjepan Šandrk i “Spektakl”
Scene nestajanja slike. Stjepan Šandrk i “Spektakl”, 2016. (ostalo).
CROSBI ID: 849542 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Scene nestajanja slike. Stjepan Šandrk i “Spektakl”
(Scenes of the disappearance of image. Stjepan Šandrk and the “Spectacle”)
Autori
Purgar, Krešimir
Izvornik
Art Magazin Kontura, Zagreb
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostalo
Godina
2016
Ključne riječi
teorija slike ; slikovna vizualnost ; virtualna vizualnost ; Martin Seel ; Paul Crowther ; Stjepan Šandrk
(image theory ; pictorial visuality ; virtual visuality ; Martin Seel ; Paul Crowther ; Stjepan Šandrk)
Sažetak
Kad govorimo o tome što je slika, što prikazuje ili što želi postići – onda govorimo o nečemu drugačijem u odnosu na ono što je u svojoj suštini pojedinačni slikovni objekt kao objekt. To znači da je biti-slika ontološki drugačije od biti- predodžba-o ili biti-u-vezi nečega. U svakodnevnoj upotrebi, pojam slika nikad se ne poklapa s čistom vizualnošću, s nekim pukim vizualnim fenomenom, ili s bilo čime što vidimo pred sobom. Slika, ili prikaz, mora prikazivati nešto ili nekoga što se vidi, mora biti ontološki drugačija od viđenog i mora biti još nešto osim onoga što je viđeno. Slike nisu ono što se vidi na njima, bez obzira koliko su realistične i bez obzira na činjenicu da katkad privid realnosti koji neke slike stvaraju može potpuno zbuniti one koji ih promatraju. Sve dok je razliku između realnosti i (slikovnog) privida moguće uočiti, vizualno iskustvo može postojati ili kao čista slikovna fenomenalnost ili pak kao materijalnost. Kako je pokazao Gottfried Boehm, za ontologiju slikovnog iskustva svojstveno je osviješteno prepoznavanje diskontinuiteta plohe slike u odnosu na čitavo vizualno polje. Nakon što su suvremene digitalne tehnologije slikama omogućile da prodru u vizualno polje i učine ga neodvojivim od plohe slike, pojavilo se pitanje: možemo li ovu vrstu imerzivne vizualnosti i dalje shvaćati kao slikovnu vizualnost ili bismo trebali uspostaviti potpuno drugačiju, novu ontološku razinu vizualnosti – neku vrstu virtualne vizualnosti – koju obilježava kontinuirano, nediferencirao vizualno polje? Mislim da ovo pitanje postavljaju i slike Stjepana Šandrka iz ciklusa “Spektakl”. Na njegovim radovima prelamaju se neki od najvažnijih koncepata suvremene teorije slike i slikarstva. Nastojat ću pokazati zašto Šandrkove slike zaslužuju biti razmotrene u tom kontekstu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
Napomena
ISBN: 978-953-6960-34-7