Pregled bibliografske jedinice broj: 839486
Kriza i posljedice sloma jedrenjačkog brodarstva na istočnoj obali Jadrana u drugoj polovici 19. stoljeća
Kriza i posljedice sloma jedrenjačkog brodarstva na istočnoj obali Jadrana u drugoj polovici 19. stoljeća // Krize, sukobi i solidarnost u povijesnoj perspektivi / Agičić, Damir ; Galović, Tomislav ; Holjevac, Željko (ur.).
Zadar: Hrvatski nacionalni odbor za povijesne znanosti (HNOPZ), 2016. str. 50-51 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 839486 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kriza i posljedice sloma jedrenjačkog brodarstva na istočnoj obali Jadrana u drugoj polovici 19. stoljeća
(The Crisis and the Consequences of the Downfall of Sail Shipping on the Eastern Adriatic Coast in the Second Half of the 19th Century)
Autori
Bratanić, Mateo
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Krize, sukobi i solidarnost u povijesnoj perspektivi
/ Agičić, Damir ; Galović, Tomislav ; Holjevac, Željko - Zadar : Hrvatski nacionalni odbor za povijesne znanosti (HNOPZ), 2016, 50-51
ISBN
978-953-57296-1-7
Skup
Krize, sukobi i solidarnost u povijesnoj perspektivi, V. kongres hrvatskih povjesničara
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 05.10.2016. - 08.10.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
brodarstvo; jedrenjaštvo; parobrodarstvo; kriza
(shipping; sail shipping; steam shipping; crisis)
Sažetak
Priobalna područja hrvatskih zemalja stoljećima su se oslanjala na more i pomorstvo kao izvor gospodarskih, političkih i društvenih veza. Razvoj brodarstva i plovidbe bio je prirodni proces života uz more koje je zahtijevalo brojne prilagodbe i kompromise uslijed političkih okolnosti i učestalih promjena. Spletom političkih i gospodarskih čimbenika od sredine 19. st., pa do 1870-ih godina jedrenjačko brodarstvo je doživjelo svoje konjunkturne godine, što se posredno odrazilo na prihodovni, politički i društveni status vlasnika takvih brodova. Tih godina, jedrenjaci sa istočne obale Jadrana sa svojim pomorcima prisutni su na svim svjetskim morima vršeći transportnu i trgovačku djelatnost. U 19. st. pored političkih, javljaju se i industrijsko-tehnološke okolnosti koje utječu na dotadašnje jedrenjačko brodarstvo istočne obale Jadrana. Izumom parnog stroja i praktičnom primjenom parobroda kao novog pomorskog transportnog sredstva potiskuje se u drugi plan jedrenjaštvo. Istovremeno s vrhuncem poduzetničkih aktivnosti u jedrenjačkoj plovidbi, jača i parobrodarstvo koje, polagano, ali nezaustavljivo zauzima ulogu jedrenjaštva. U okolnostima kada država subvencionira samo jednu tvrtku (Austrijski Lloyd), mali poduzetnici navikli na jedrenjačku plovidbu nisu u mogućnosti prilagoditi se novonastalim okolnostima. Vrhunac konjunkture naznačuje početak krize i potpuni slom poduzetničke jedrenjačke djelatnosti na istočnoj obali Jadrana i svim ostalim prostorima gdje se osjećala prisutnost takvih aktivnosti. Uslijed takvih okolnosti osjećaju se posljedice sloma i neuspješnosti prilagodbe na novo transportno sredstvo. U izlaganju se pokušava odgovoriti na pitanja zašto se većina poduzetnika nije uspjela prilagoditi novim okolnostima i kako su se te okolnosti odrazile na gospodarski i društveni status poduzetnika i njihovih obitelji koji su za jedrenjačke konjunkture postigli zavidan imutak i društveni status.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest