Pregled bibliografske jedinice broj: 835704
Predvještine čitanja kod poremećaja iz spektra autizma: jezično razumijevanje i proizvodnja
Predvještine čitanja kod poremećaja iz spektra autizma: jezično razumijevanje i proizvodnja, 2016., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 835704 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Predvještine čitanja kod poremećaja iz spektra autizma: jezično razumijevanje i proizvodnja
(Prereading skills within Autism Spectrum Disorder: language comprehension and production)
Autori
Valenčak, Matea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
07.09
Godina
2016
Stranica
43
Mentor
Ivšac Pavliša, Jasmina
Neposredni voditelj
Šimleša, Sanja
Ključne riječi
predvještine čitanja; jezično razumijevanje i proizvodnja; visokofunkcionirajući autizam; Aspergerov sindrom
(prereading skills; language comprehension and production; high functioning autism; Asperger syndrome)
Sažetak
Zbog same važnosti čitanja, sve više pažnje posvećuje se razdoblju prije formalnog učenja čitanja, jer su istraživanja pokazala kako postoje određene predvještine koje su važni pretkazatelji uspjeha u kasnijem ovladavanju čitanja. Jezik, odnosno jezično razumijevanje i proizvodnja važni su čimbenici koji utječu i doprinose tome uspjehu. Kako i djecu tipičnog razvoja, tako i djecu s poremećajem spektra autizma treba podučavati čitati vodeći računa o sastavnicama koje su važne pri usvajanju čitanja. Sastavnice se dijele na one koje su ključne za vještinu dekodiranja i na one koje su preteča razumijevanja pročitanog, odnosno jezično razumijevanje. Zbog toga je cilj ovog istraživanja bio prikupiti podatke o jezičnom razumijevanju i proizvodnji kod djece s visokofunkcionirajućim autizomom (VFA) ili Aspergerovim sindromom(AS) kao i njihovih vršnjaka tipičnog razvoja te odrediti one predvještine čitanja u kojima se navedene skupine razlikuju. Uzorak je činilo 10 predškolske djece s VFA/AS te 10 predškolske djece tipičnog razvoja u dobi od 5 do 7 godina. Djeca su ispitivana Peabody slikovnim testom rječnika (PPVT), Testom razumijevanja gramatike (TROG-2:HR), Teddy testom za izražavanje semantičkih veza te zadatcima za gramatičko nadopunjavanje. Istraživanje je pokazalo kako nema statistički značajne razlike na PPVT testu te TROG-2:HR testu, dok postoji statistički značajna razlika na Teddy testu za izražavanje semantičkih veza i zadatcima za gramatičko nadopunjavanje u korist djece tipičnog razvoja. Osim prisutnih nedostataka u izražavanju semantičkih veza i izraženih gramatičkih teškoća, jasno se uočavaju i druge jezične specifičnosti karakteristične za djecu s VFA/AS kao što je idiosinkratskaupotreba jezika, neologizmi i pedantan jezik koji su doprinijeli razlikama među skupina, pogotovo na području semantike
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb