Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 834278

Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja


Širanović, Ana
Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja, 2016., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 834278 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja
(Respect for the rights of the child as an indicator of the quality of student-teacher relationship)

Autori
Širanović, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
21.06

Godina
2016

Stranica
366

Mentor
Maleš, Dubravka

Ključne riječi
prava djeteta ; pedagoški odnos ; odnos između učenika i učitelja ; kvaliteta odnosa između učenika i učitelja ; skrbna prava ; zaštitna prava ; prava sudjelovanja
(rights of the child ; pedagogical relationship ; student-teacher relationship ; student-teacher relationship quality ; provision rights ; protection rights ; participation rights)

Sažetak
U ovoj se disertaciji istražuje odnos između poštovanja prava djeteta i pedagoškog odnosa učenika i učitelja. Opravdanost istraživanja odnosa između dviju varijabla temelji se na teorijskoj pretpostavci da sa stajališta pedagogije pravu djeteta valja pristupati iz perspektive pedagoškog odnosa. Istraživanje se sastoji od teorijskog i empirijskog dijela. U teorijskome istraživanju analizirani su konstrukti prava djeteta i odnos između učenika i učitelja, tzv. pedagoški odnos. Na temelju zaključaka teorijskog istraživanja kao problem istraživanja formuliralo se nedostatno poznavanje odnosa između poštovanja prava djeteta i kvalitete odnosa između učenika i učitelja, a kao opći cilj istraživanja postavljeno je istraživanje povezanosti između dviju varijabla. Empirijsko istraživanje uključivalo je postupke anketiranja i grupnog intervjuiranja. Anketiranje, čiji je cilj bio utvrđivanje procjena poštovanja prava djeteta od strane učitelja, kvalitete odnosa s učiteljima te povezanosti između dviju varijabla, obuhvatilo je 538 učenika i učenica četvrtog i osmog razreda osnovne škole, koji su pohađali, za potrebe istraživanja prigodno odabranih, trinaest osnovnih škola u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Rezultati kvantitativnog istraživanja pokazuju da anketirani učenici i učenice smatraju da njihovi učitelji i učiteljice odnosno razrednici i razrednice načelno poštuju prava djeteta, pri čemu odnose s njima procjenjuju dominantno toplima i podržavajućima. U pogledu odnosa između poštovanja prava djeteta i kvalitete odnosa učenika i učitelja rezultati pokazuju da je poštovanje prava djeteta pozitivno povezano s pozitivnom dimenzijom odnosa učenika i učitelja (s podrškom), a negativno s negativnim dimenzijama toga odnosa (s negativnom interakcijom, prinudom, isključivanjem i autoritarnošću). Drugim riječima, procjene anketiranih učenika i učenica govore da što češće učitelji poštuju prava djeteta, to je njihov odnos s učenicima kvalitetniji. Grupno intervjuiranje, čiji je cilj bio postizanje dubljeg uvida u konkretna iskustva učenika o poštovanju njihovih prava i o odnosima s učiteljima te u odnos između dviju varijabla, obuhvatilo je 88 učenika i učenica četvrtog i osmog razreda osnovne škole, odabranih, na temelju dobrovoljnog pristanka, u pet osnovnih škola uključenih i u kvantitativni dio. Kvalitativno istraživanje rezultiralo je živopisnijim opisom odnosa učenika prema pravima djeteta i odnosima s učiteljima za koje smatraju da poštuju njihova prava, ali i s učiteljima za koje smatraju da ih ne poštuju. Opisi osobina ličnosti i ponašanja učitelja za koje učenici i učenice smatraju da poštuju prava djeteta pokazali su se podudarnima obilježjima empirijskoga modela kvalitetnoga odnosa između učenika i učitelja te teorijskim konstruktima pedagoškoga odnosa u tradiciji duhovnoznanstvene pedagogije i kritičke znanosti o odgoju. Na temelju svih rezultata zaključeno je da između poštovanja prava djeteta i dobre kvalitete odnosa između učenika i učitelja postoji pozitivna korelacija. Istraživanje je potvrdilo valjanost teorijskih pretpostavki o izgledu pedagoškoga odnosa u tradiciji pedagogijske teorije, a s obzirom na dokazanu i elaboriranu povezanost prava djeteta s pedagoškim odnosom, i pedagošku relevantnost toga pojma. Pedagoška relevantnost prava djeteta mogla bi se tako očitovati u njihovome potencijalu da služe kao pokazatelji kvalitete odnosa između učenika i učitelja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
MZOS-130-1301761-1772 - Nove paradigme ranog odgoja (Maleš, Dubravka, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Dubravka Maleš (mentor)

Avatar Url Ana Širanović (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

darhiv.ffzg.unizg.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Širanović, Ana
Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja, 2016., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Širanović, A. (2016) 'Poštovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa učenika i učitelja', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {\v{S}iranovi\'{c}, Ana}, year = {2016}, pages = {366}, keywords = {prava djeteta, pedago\v{s}ki odnos, odnos izme\dju u\v{c}enika i u\v{c}itelja, kvaliteta odnosa izme\dju u\v{c}enika i u\v{c}itelja, skrbna prava, za\v{s}titna prava, prava sudjelovanja}, title = {Po\v{s}tovanje prava djeteta kao pokazatelj kvalitete odnosa u\v{c}enika i u\v{c}itelja}, keyword = {prava djeteta, pedago\v{s}ki odnos, odnos izme\dju u\v{c}enika i u\v{c}itelja, kvaliteta odnosa izme\dju u\v{c}enika i u\v{c}itelja, skrbna prava, za\v{s}titna prava, prava sudjelovanja}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {\v{S}iranovi\'{c}, Ana}, year = {2016}, pages = {366}, keywords = {rights of the child, pedagogical relationship, student-teacher relationship, student-teacher relationship quality, provision rights, protection rights, participation rights}, title = {Respect for the rights of the child as an indicator of the quality of student-teacher relationship}, keyword = {rights of the child, pedagogical relationship, student-teacher relationship, student-teacher relationship quality, provision rights, protection rights, participation rights}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font