Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 833510

Slavonska podravska vicinalna željeznica


Lajnert, Siniša
Slavonska podravska vicinalna željeznica. Zagreb: Hrvatske željeznice (HŽ) ; Hrvatsko društvo željezničkih inženjera, 2016 (monografija)


CROSBI ID: 833510 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Slavonska podravska vicinalna željeznica
(The Slavonia podravina vicinal railways)

Autori
Lajnert, Siniša

Prevoditelji
Marjanić, Danijela ; Bosnar, Marijan ; Enquist, Corinne ; Bačić, Toma

Ostali urednici
Butković, Branimir

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Hrvatske željeznice (HŽ) ; Hrvatsko društvo željezničkih inženjera

Grad
Zagreb

Godina
2016

Stranica
172

ISBN
978-953-57966-1-9

Ključne riječi
S. H. Gutmann d.d. u Belišću ; Slavonska podravska željeznica d.d. u Belišću ; vicinalne željeznice ; privatne željeznice u vlastitoj eksploataciji ; likvidacija
(Gutmann stock-company in Belišće ; Slavonia-Podravina Railway stock-company in Belišće ; vicinal railways ; self-exploited private railways ; liquidation)

Sažetak
Dioničko društvo Slavonske podravske željeznice osnovano je radi prijevoza sirovina i gotove robe za poduzeće S. H. Gutmann d.d. Belišće. Ono je zapravo bilo afilijacija tvrtke S. H. Gutmann d.d. u Belišću, koja je posjedovala i većinu njenih dionica. Sjedište Slavonske podravske željeznice prvotno je bilo u Nagy- Kanizsi, da bi kasnije prešlo u Budimpeštu, a nakon raspada Austro-Ugarske Monarhije premjestilo se u Belišće. U mjesecu srpnju 1945. donesena je odluka Privrednog savjeta Demokratske Federativne Jugoslavije da sve privatne željeznice u državi prelaze do daljnje odredbe u državnu eksploataciju. S obzirom na teškoće koje su se pojavile u eksploataciji privatnih željeznica, a da bi se u interesu što brže obnove zemlje te poteškoće otklonile i postigla jedinstvena uprava nad svim željeznicama, Privredni savjet Vlade Demokratske Federativne Jugoslavije na prijedlog ministra saobraćaja donio je odluku da od 1. kolovoza 1945. do daljnje odredbe prelazi Slavonsko-podravska željeznica i šumska željeznica bivšeg D. d. Gutmann u Belišću u državnu eksploataciju. Slavonsko-podravska željeznica preuzeta je 1. listopada 1945. u eksploataciju Ministarstva saobraćaja Demokratske Federativne Jugoslavije sa sjedištem u Beogradu, te je tim danom prešla pod neposrednu upravu Željezničke uprave Jugoslavenskih državnih željeznica u Zagrebu. Istodobno je određena likvidacija Uprave Slavonsko-podravske željeznice u Belišću, tako da je od njene Uprave vršio aktivnu funkciju samo Ured prometnog kontrolora, koji je formiran s djelokrugom samo za pruge Slavonsko- podravske željeznice. S danom 16. veljače 1946. Slavonsko-podravska željeznica predana je u eksploataciju Ministarstva industrije i rudarstva Narodne Republike Hrvatske i to na temelju Odluke Privrednog savjeta Federativne Narodne Republike Jugoslavije od 2. veljače 1946. Od toga časa je eksploataciju Slavonsko- podravske željeznice, po posebnom ovlaštenju Ministarstva industrije i rudarstva Narodne Republike Hrvatske preuzelo Šumsko industrijsko poduzeće Belišće. Istodobno je uspostavljena posebna uprava Slavonsko-podravske željeznice, te je i cjelokupno osoblje željeznice također preuzeto od Ministarstva saobraćaja. Od tada je željeznica poslovala pod posebnom upravom, te je samo u pogledu javnog prometa potpadala pod stručni nadzor Ministarstva saobraćaja. Prema rješenju Ministarstva industrije Federativne Narodne Republike Jugoslavije od 20. srpnja 1946., prijelazom drvnog kombinata Šumskog industrijskog poduzeća Belišće pod upravu saveznog Ministarstva industrije prešla je i Slavonsko-podravska željeznica pod upravu navedenog Ministarstva odnosno pod neposredno administrativno-operativno rukovodstvo Glavne uprave industrije za kemijsku preradu drveta u Osijeku. Rješenjem Vlade Federativne Narodne Republike Jugoslavije od 24. kolovoza 1947., državno privredno poduzeće općedržavnog značaja: Šumsko industrijsko poduzeće Belišće, predano je na upravljanje Vladi Narodne Republike Hrvatske. Slavonsko-podravska željeznica potpala je pod Ministarstvo šumarstva Narodne Republike Hrvatske. Dana 20. prosinca 1948. Savezna planska komisija donijela je rješenje da se iz osnovnih sredstava Ministarstva šumarstva Narodne Republike Hrvatske briše Slavonsko-podravska željeznica u cjelosti, osim šumskih krila, i ustupi u osnovna sredstva Ministarstva željeznica Federativne Narodne Republike Jugoslavije. Za preuzimanje ove željeznice sastavljena je mješovita komisija od predstavnika Glavne direkcije eksploatacije željeznica, Ministarstva šumarstva Narodne Republike Hrvatske i Ministarstva drvne industrije Narodne Republike Hrvatske. Na temelju ovog rješenja Slavonsko-podravska željeznica preuzeta je 1. siječnja 1949. u eksploataciju Ministarstva željeznica Federativne Narodne Republike Jugoslavije, sa stanjem na dan 31. prosinca 1948. S 1. siječnja 1949. dotadašnja Uprava Slavonsko-podravske željeznice pretvorena je u Upravu gazdinstva Jugoslavenskih državnih željeznica. Likvidacijska komisija Slavonske podravske željeznice objavila je 28. srpnja 1949. u Belišću da je rješenjem bivše Glavne direkcije za eksploataciju željeznica u Zagrebu određena likvidacija Slavonske podravske željeznice u Belišću. Od godine 1966. do 1970. na pojedinim relacijama pruga bivše Slavonsko-podravske željeznice (širine 1000 mm) postepeno se obustavlja svaki promet i vrši demontaža postrojenja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Hrvatski državni arhiv

Profili:

Avatar Url Siniša Lajnert (autor)

Avatar Url Marijan Bosnar (prevoditelj)


Citiraj ovu publikaciju:

Lajnert, Siniša
Slavonska podravska vicinalna željeznica. Zagreb: Hrvatske željeznice (HŽ) ; Hrvatsko društvo željezničkih inženjera, 2016 (monografija)
Lajnert, S. (2016) Slavonska podravska vicinalna željeznica. Zagreb, Hrvatske željeznice (HŽ) ; Hrvatsko društvo željezničkih inženjera.
@book{book, author = {Lajnert, Sini\v{s}a}, collectioneditor = {Butkovi\'{c}, Branimir}, translator = {Marjani\'{c}, Danijela and Bosnar, Marijan and Enquist, Corinne and Ba\v{c}i\'{c}, Toma}, year = {2016}, pages = {172}, keywords = {S. H. Gutmann d.d. u Beli\v{s}\'{c}u, Slavonska podravska \v{z}eljeznica d.d. u Beli\v{s}\'{c}u, vicinalne \v{z}eljeznice, privatne \v{z}eljeznice u vlastitoj eksploataciji, likvidacija}, isbn = {978-953-57966-1-9}, title = {Slavonska podravska vicinalna \v{z}eljeznica}, keyword = {S. H. Gutmann d.d. u Beli\v{s}\'{c}u, Slavonska podravska \v{z}eljeznica d.d. u Beli\v{s}\'{c}u, vicinalne \v{z}eljeznice, privatne \v{z}eljeznice u vlastitoj eksploataciji, likvidacija}, publisher = {Hrvatske \v{z}eljeznice (H\v{Z}) ; Hrvatsko dru\v{s}tvo \v{z}eljezni\v{c}kih in\v{z}enjera}, publisherplace = {Zagreb} }
@book{book, author = {Lajnert, Sini\v{s}a}, collectioneditor = {Butkovi\'{c}, Branimir}, translator = {Marjani\'{c}, Danijela and Bosnar, Marijan and Enquist, Corinne and Ba\v{c}i\'{c}, Toma}, year = {2016}, pages = {172}, keywords = {Gutmann stock-company in Beli\v{s}\'{c}e, Slavonia-Podravina Railway stock-company in Beli\v{s}\'{c}e, vicinal railways, self-exploited private railways, liquidation}, isbn = {978-953-57966-1-9}, title = {The Slavonia podravina vicinal railways}, keyword = {Gutmann stock-company in Beli\v{s}\'{c}e, Slavonia-Podravina Railway stock-company in Beli\v{s}\'{c}e, vicinal railways, self-exploited private railways, liquidation}, publisher = {Hrvatske \v{z}eljeznice (H\v{Z}) ; Hrvatsko dru\v{s}tvo \v{z}eljezni\v{c}kih in\v{z}enjera}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font