Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 830967

Odjeci Nietzscheova mišljenja u avangardnoj glazbi 20. stoljeća


Mudri, Nebojša
Odjeci Nietzscheova mišljenja u avangardnoj glazbi 20. stoljeća // Arhe, 8 (2011), 15; 119-134 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 830967 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Odjeci Nietzscheova mišljenja u avangardnoj glazbi 20. stoljeća
(The Echoes of Nietzsche’s Thinking in Music of the Twentieth-Century Avant-Garde)

Autori
Mudri, Nebojša

Izvornik
Arhe (1820-0958) 8 (2011), 15; 119-134

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Nietzsche; avangardna glazba; prevrednovanje svih vrijednosti; atonalitetnost; bivanje; mikrotonalnost; vječno ponovno vraćanje; minimalizam
(Nietzsche; avant-garde music; re-evaluation of all values; atonality; becoming; microtonality; eternal reccurence; minimalism)

Sažetak
Primarni cilj ovog rada jest pokazati način na koji su noseće ideje Nietzscheove filozofije dobile svoj izraz u avangardnoj glazbi 20. stoljeća. U prvom, uvodnom dijelu, nakon kratke napomene o Nietzscheovoj skladateljskoj ‘avanturi’, obraćamo se artističkoj metafizici Rođenja tragedije koja vrlo visoko pozicionira glazbu, kao izraz volje (svjetski Pra-Jednog), izvorniji od svakog priopćaja riječima, u kojem se otkriva dioniska narav bitka u stalnom postajanju. Smislu Nietzscheovih razmišljanja o njemu suvremenoj glazbenoj situaciji, na primjerima kritike kasnog Wagnera i izjava koje svjedoče o filozofom donekle ambivalentnom odnosu prema romantizmu uopće, pokušali smo se približiti u nastavku. Središnja dva dijela članka na konkretnim primjerima pokazuju kako su nakon Nietzscheove smrti njegove prevratničke ideje progovorile kroz avangardnu glazbu, počevši od skladateljskog djelovanja Arnolda Schönberga i njegovih suradnika. Nietzscheova misao rušenja i prevrednovanja svih vrijednosti postaje stalnim dijelom avangardnih programa čak i kad to nije eksplicitno izrečeno, pa smo u osnovnim crtama ukazali na to koje su se glazbene vrijednosti, od početka rada Druge bečke škole, postupno gubile i bivale zamijenjene drugima. Nadalje, u mikrotonalnoj glazbi Györgyja Ligetija prepoznali smo Nietzscheovu misao bivanja, a u minimalizmu Reileya i Reicha uz nju vezanu misao vječnog ponovnog nadolaženja jednakog. U zaključnom dijelu, nakon uzvraćanja nekim od prigovora koji se mogu uputiti radu, ističemo kako glazba ne samo da može prenijeti gotove metafizičke koncepcije nego nas i uopće pripremiti za postavljanje temeljnih filozofijskih pitanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Klinički bolnički centar Osijek


Citiraj ovu publikaciju:

Mudri, Nebojša
Odjeci Nietzscheova mišljenja u avangardnoj glazbi 20. stoljeća // Arhe, 8 (2011), 15; 119-134 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
Mudri, N. (2011) Odjeci Nietzscheova mišljenja u avangardnoj glazbi 20. stoljeća. Arhe, 8 (15), 119-134.
@article{article, author = {Mudri, Neboj\v{s}a}, year = {2011}, pages = {119-134}, keywords = {Nietzsche, avangardna glazba, prevrednovanje svih vrijednosti, atonalitetnost, bivanje, mikrotonalnost, vje\v{c}no ponovno vra\'{c}anje, minimalizam}, journal = {Arhe}, volume = {8}, number = {15}, issn = {1820-0958}, title = {Odjeci Nietzscheova mi\v{s}ljenja u avangardnoj glazbi 20. stolje\'{c}a}, keyword = {Nietzsche, avangardna glazba, prevrednovanje svih vrijednosti, atonalitetnost, bivanje, mikrotonalnost, vje\v{c}no ponovno vra\'{c}anje, minimalizam} }
@article{article, author = {Mudri, Neboj\v{s}a}, year = {2011}, pages = {119-134}, keywords = {Nietzsche, avant-garde music, re-evaluation of all values, atonality, becoming, microtonality, eternal reccurence, minimalism}, journal = {Arhe}, volume = {8}, number = {15}, issn = {1820-0958}, title = {The Echoes of Nietzsche’s Thinking in Music of the Twentieth-Century Avant-Garde}, keyword = {Nietzsche, avant-garde music, re-evaluation of all values, atonality, becoming, microtonality, eternal reccurence, minimalism} }

Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font