Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 830800

Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu


Hanzec, Ivana
Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu, 2016., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 830800 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu
(Determinants of children's early social and academic school adjustment)

Autori
Hanzec, Ivana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
11.07

Godina
2016

Stranica
156

Mentor
Kuterovac Jagodić, Gordana

Ključne riječi
tranzicija u školu; akademska prilagodba; socijalna prilagodba; socijalno-emocionalna kompetencija; specifične kognitivne sposobnosti; uključenost roditelja u tranziciju; spremna škola
(school transition; academic adjustment; social adjustment; social-emotional competence; specific cognitive skills; parental involvement in transition; ready schools)

Sažetak
Polazak u osnovnu školu jedna je od glavnih razvojnih prekretnica u životu djeteta koja pred njega/nju stavlja složen zadatak prilagodbe novim socijalnim i akademskim zahtjevima. Uspješnost udovoljavanja zahtjevima početnog školovanja povezana je s budućom prilagodbom i obrazovnim napretkom učenika/ica, stoga je važno istraživati odrednice uspješne tranzicije u školu i rane prilagodbe. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati predstavljaju li određene individualne karakteristike djeteta i karakteristike njegove/njezine obiteljske i školske okoline prilikom tranzicije u školu odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djeteta na prvi razred osnovne škole, na koji su način one povezane s ranom prilagodbom, te moderira li spol njihove odnose. Pretpostavljeni odnosi varijabli prikazani su u modelu koji je postavljen i provjeravan u istraživanju. Provedeno je predistraživanje, kojim su provjerene metrijske karakteristike instrumenata, te glavno istraživanje, u kojemu je sudjelovalo 417 učenika/ica prvih razreda iz 12 osnovnih škola, njihovi roditelji (N = 372) i učiteljice (N = 34). Nacrt istraživanja uključivao je prikupljanje podataka u tri vremenske točke, primjenom većeg broja instrumenata koje su ispunjavala djeca, roditelji i učiteljice. Rezultati su pokazali da su za ranu socijalnu i akademsku prilagodbu djece na školu važnije specifične kognitivne sposobnosti nego socijalno-emocionalna kompetencija djece, koja se pokazala značajnim prediktorom samo odnosa s učiteljicom. Ipak, njezin se indirektni doprinos akademskoj prilagodbi putem pažnje i različitih pokazatelja socijalne prilagodbe pokazao značajnim, iako malim. Odnos koji djeca formiraju s učiteljicama i s vršnjacima pokazao se važnim za predikciju uključenosti učenika/ica, te putem nje za akademsku prilagodbu, a socijalni odnosi formirani u razredu pokazali su se važnima i za pozitivnu percepciju, odnosno sviđanje škole. Kontekstualni faktori (informiranost i uključenost roditelja u tranziciju te spremnost škole) nisu se pokazali značajnim prediktorima socijalne i akademske prilagodbe učenika/ica, kao ni značajnim moderatorima odnosa individualnih karakteristika djeteta i različitih pokazatelja rane školske prilagodbe. Obrasci odnosa među varijablama promatranim u ovom istraživanju pokazali su se u najvećoj mjeri jednakima na uzorcima djevojčica i dječaka, ukazujući na uglavnom univerzalnu važnost ispitivanih varijabli u ranoj školskoj prilagodbi djece oba spola. Dobiveni rezultati raspravljani su u radu u kontekstu različitih teorijskih okvira i dosadašnjih spoznaja, uz uvažavanje metodoloških specifičnosti istraživanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Hanzec, Ivana
Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu, 2016., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Hanzec, I. (2016) 'Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na školu', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Hanzec, Ivana}, year = {2016}, pages = {156}, keywords = {tranzicija u \v{s}kolu, akademska prilagodba, socijalna prilagodba, socijalno-emocionalna kompetencija, specifi\v{c}ne kognitivne sposobnosti, uklju\v{c}enost roditelja u tranziciju, spremna \v{s}kola}, title = {Odrednice rane socijalne i akademske prilagodbe djece na \v{s}kolu}, keyword = {tranzicija u \v{s}kolu, akademska prilagodba, socijalna prilagodba, socijalno-emocionalna kompetencija, specifi\v{c}ne kognitivne sposobnosti, uklju\v{c}enost roditelja u tranziciju, spremna \v{s}kola}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Hanzec, Ivana}, year = {2016}, pages = {156}, keywords = {school transition, academic adjustment, social adjustment, social-emotional competence, specific cognitive skills, parental involvement in transition, ready schools}, title = {Determinants of children's early social and academic school adjustment}, keyword = {school transition, academic adjustment, social adjustment, social-emotional competence, specific cognitive skills, parental involvement in transition, ready schools}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font