Pregled bibliografske jedinice broj: 829157
Temeljne značajke teorije potrošnje u djelima Jeana Baudrillarda, Pierrea Bourdieua i Georgea Ritzera
Temeljne značajke teorije potrošnje u djelima Jeana Baudrillarda, Pierrea Bourdieua i Georgea Ritzera // Revija za sociologiju, 46 (2016), 1; 33-60 doi:: 10.5613/rzs.46.1.2 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 829157 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Temeljne značajke teorije potrošnje u djelima
Jeana Baudrillarda, Pierrea Bourdieua i Georgea
Ritzera
(Fundamental Attributes of the Theory of
Consumption in the Work of Jean Baudrillard,
Pierre Bourdieu, and George Ritzer)
Autori
Stanić, Sanja
Izvornik
Revija za sociologiju (0350-154X) 46
(2016), 1;
33-60
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
teorija potrošnje ; potrošnja ; potrošačko društvo ; Baudrillard ; Bourdieu ; Ritzer
(theory of consumption ; consumption ; consumer society ; Baudrillard ; Bourdieu ; Ritzer)
Sažetak
U radu se prikazuju elementi teorija J. Baudrillarda, P. Bourdieua i G. Ritzera relevantni u kontekstu razvitka društvene misli o fenomenu potrošnje. Premda različito gledaju na potrošnju, tim je autorima zajedničko da uočavaju sve važniju ulogu potrošnje u vremenu i društvu u kom djeluju te se potrošnja u njihovim djelima pojavljuje kao bitna odrednica društvenog života. Teorije spomenutih autora prikazane su kao dominantne u okviru pojedinih razdoblja razvoja društvene teorije o potrošnji. Baudrillard prepoznaje potrošnju kao novu i važnu problematiku, a njegova kritika potrošačkog društva daleko je ispred vremena u kom djeluje. Potrošačke robe za njega su znakovi, a potrošnja vrsta jezika. U analogiji s Marxovim konceptom sredstava proizvodnje Baudrillard kreira koncept sredstava potrošnje kao potrošačkih mjesta koja su sinteza obilja i kalkulativnosti. Bourdieu konstruira klasnu teoriju potrošnje na temelju kulturnih praksi. Potrošačko ponašanje za njega je izraz klasnog položaja. Klasu određuje i njezin položaj u sustavu razlika, odnosno distinkcija od ostalih klasa na temelju kulturnih praksi, objekata i ukusa. U Ritzerovoj teoriji potrošnja postaje snažna pokretačka snaga suvremenog društva, s glavnim ciljem ostvarivanja profita. Promjene u suvremenom društvu Ritzer objašnjava procesom mekdonaldizacije koji se sve više širi na različita područja društvenog života. Promjenom od starih k novim sredstvima potrošnje Ritzer objašnjava transformacije u strukturama i međuljudskim odnosima u suvremenom društvu. Završni dio rada donosi osvrt na teorije spomenutih autora u kontekstu potrošačkog društva te upućuje na njihov doprinos korpusu teorijskih razmatranja fenomena potrošnje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts