Pregled bibliografske jedinice broj: 814407
Marulićeva filozofija odgoja u Juditi i Davidijadi
Marulićeva filozofija odgoja u Juditi i Davidijadi // Filozofija u književnosti, 6. studentski filozofski simpozij Udruge studenata filozofije »logOS«, Odsjeka za filozofiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i Hrvatskog filozofskog društva / Papo, Demian (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2016. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 814407 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Marulićeva filozofija odgoja u Juditi i Davidijadi
(Marulić's philosophy of education in Judita and Davidijada)
Autori
Perišić, Valentina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Filozofija u književnosti, 6. studentski filozofski simpozij Udruge studenata filozofije »logOS«, Odsjeka za filozofiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i Hrvatskog filozofskog društva
/ Papo, Demian - Osijek : Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2016
ISBN
978-953-314-088-9
Skup
Filozofija u književnosti, 6. studentski filozofski simpozij Udruge studenata filozofije »logOS«, Odsjeka za filozofiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku i Hrvatskog filozofskog društva
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 05.05.2016. - 06.05.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Filozofija odgoja ; Hrvatska filozofska baština ; Marko Marulić
(philosophy of education ; Croatian philosophical heritage ; marko marulić)
Sažetak
Hrvatski renesansni mislilac Marko Marulić (1450–1524) napisao je i epove Juditu te Davidijadu. Juditu je napisao 1501. godine, i to u »versih harvacki«. Taj ep, koji je prvi put objavljen 1521. godine, sastoji se od šest pjevanja o udovici Juditi, koja je svojom hrabrošću spasila rodni grad Betuliju. Davidijadu je napisao na latinskom jeziku, i to najvjerojatnije 1517. godine. Taj ep, koji je prvi put objavljen 1954. godine, sastoji se od četrnaest pjevanja u kojima je prikazan život židovskog kralja Davida. U izlaganju ću se usmjeriti na Marulićeva promišljanja o odgoju u Juditi i Davidijadi. Naime, Marulić je u Juditi o odgoju pisao već u uvodu, a onda kada je izvijestio da taj ep piše na hrvatskom jeziku zato što je odlučio »naslidovati hitrost ditce one ki o mlado(m) litu starijih svojih darijući [...] umitelno naprave dar svoj, da zloćudo loveći povekše uzdarje.« Uz to, Judita je ep koji je prožet brojnim odgojnim primjerima temeljenima na biblijskim odnosima roditelja i djece. U Davidijadi je, pak, problematika odgoja zastupljena na barem tri mjesta: u drugoj, devetoj i trinaestoj knjizi. Pritom je sagledana kao dužnost roditelja da »sveto odgoje vlastitu djecu« i da im odaberu primjerene učitelje, jer na mlade, naglašava Marulić, »utječe ljeta više što oči vide, no uho što prima u sebe«, budući da »kakve primjere vidi i pouke upije u se izmala čovjek mlad, kad odraste takav će i bit.« Iz izlaganja će stoga uslijediti da je Marulić u Juditi i Davidijadi filozofiju odgoja promišljao kao disciplinu koja se zasniva na učenju po primjerima, dok je odgoj razumijevao kao proces koji se zasniva na etičkim odredbama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA