Pregled bibliografske jedinice broj: 808682
Suvremeni modeli sveučilišta i njihova kritika u društvenim znanostima
Suvremeni modeli sveučilišta i njihova kritika u društvenim znanostima // Socijalna ekologija, 24 (2015), 1; 41-62 doi:10.17234/SocEkol.24.1.1 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 808682 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Suvremeni modeli sveučilišta i njihova kritika u društvenim znanostima
(Contemporary university models and their critique in the social sciences)
Autori
Marcelić, Sven
Izvornik
Socijalna ekologija (1330-0113) 24
(2015), 1;
41-62
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
društvo znanja; društvene znanosti; sveučilište drugog/trećeg tipa; trostruka uzvojnica; civilno društvo; sveučilište
(knowledge society; social sciences; second and third type of university models; triple helix model; civil society; university)
Sažetak
Širenje visokog obrazovanja, razvoj društva znanja i dominacija neoliberalnih javnih politika u obrazovanju dovele su do stvaranja novih modela suvremenog sveučilišta. Modeli kao što su sveučilište drugog i trećeg tipa te trostruka uzvojnica naglašavaju praktičnu dimenziju visokog obrazovanja te primjenjivost koja se očituje kroz inovacije, patente i suradnju sa širokim krugom regionalnih, nacionalnih i nadnacionalnih dionika. Dosadašnji dominantni humboldtovski model, koji odlikuje utemeljenost na poučavanju i istraživanju zamjenjuje proširenje uloge sveučilišta „trećom misijom“, koja je primarno određena komercijalnim karakterom stvaranja novog znanja. Znanost se primarno evaluira kroz primjenjivu i komercijalnu dimenziju a mijenja se i sama uloga znanstvenika koji sve više postaje orijentiran na menadžerski aspekt vlastitog rada. Pritom se kao epistemički uzor uzimaju prirodne i tehničke znanosti, dok kod društvenih i humanističkih znanosti dolazi do marginalizacije. U ovome se radu donosi opis suvremenih modela sveučilišta te odgovor društvenih i humanističkih znanosti na novonastalo stanje. Iznose se tri vrste kritičkih strategija: metodološka kritika, pregovaračka strategija afirmacije društvenih i humanističkih znanosti te refleksivno-epistemološka kritika modela suvremenog sveučilišta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus