Pregled bibliografske jedinice broj: 784414
Potreba za raznolikošću: ekološka procjena razvoja dvojezične djece
Potreba za raznolikošću: ekološka procjena razvoja dvojezične djece // Peti kongres hrvatskih logopeda
Osijek, Hrvatska, 2015. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 784414 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Potreba za raznolikošću: ekološka procjena razvoja dvojezične djece
(Need for diversity ; ecologicical approach to bilingual language assessment)
Autori
Hržica, Gordana ; Goleš, Ana ; brdarić, Blanka ; Tadić, Emilija ; Hozdić, Nina ; Knežević, Dora ; Roch, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Skup
Peti kongres hrvatskih logopeda
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 24.09.2015. - 26.09.2015
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
jezična procjena dvojezične djece; jezični uzorci; mjere jezičnog razvoja
(bilingual language assessment; language samples; measures of language development)
Sažetak
Pri ulasku u obrazovni sustav dvojezična djeca pokazuju niže rezultate u procjenama jezičnog razvoja od jednojezičnih vršnjaka. U većini je slučajeva jezična procjena takve djece jednojezična te uključuje kriterije kakvi se primjenjuju za jednojezične govornike. No, i u slučajevima dvojezične procjene rezultati na testovima mogu pokazati zaostajanje zbog zahtjevnosti usvajanja dvaju jezika (Bedore i sur., 2010). Često se kao rješenje ovakvih problema ističe jezična procjena pomoću zadataka koji nisu razvijeni i standardizirani za dvojezične govornike te procjenjuju jezik kroz uporabu (Bedore i sur., 2010). U ovom su istraživanju prikupljeni kontrolirani uzorci govornog jezika pomoći materijala namijenjenih procjeni pripovijedanja. Ispitani su dvojezični govornici predškolske dobi koji govore talijanski i hrvatski (n=20) te njihovi jednojezični talijanski (n=20) i jednojezični hrvatski (n=20) vršnjaci. Pri tome je rabljen Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN – Gagarina i sur., 2012 ; hrvatska inačica - Hržica, Kuvač Kraljević ; talijanska inačica - Roch, Levorato). Svi su ispitanici procijenjeni i pomoću dvaju standardiziranih jezičnih testova. Uzorcima govornog jezika procijenjena je gramatika priče (pomoću standardnog MAIN obrasca) te mjere jezičnog razvoja (između ostalih broj komunikacijskih jedinica (C-units), broj različitih riječi, omjer različnica i pojavnica). Rezultati pokazuju da rezultati na standardiziranim testovima ne korespondiraju uvijek s ekološkim mjerama. Složene mjere u kojima je nužna sposobnost integracije različitih jezičnih domena omogućuju dvojezičnim govornicima jezičnu izvedbu te mogu biti znatno informativniji od rezultata na standardiziranim testovima. Takvi rezultati upućuju na važnost šireg pristupa jezičnoj procjeni dvojezičnih govornika. Izgradnja jezičnog profila dvojezičnih govornika koja bi uključivala različite vrste zadataka i testova mnogo bi prikladnije prikazivala jezični razvoj i status takvih govornika te bolje služila pri, primjerice, procjeni djeteta prilikom ulaska u obrazovni sustav ili sličnim prilikama u kojima je jezična procjena nužna.
Izvorni jezik
Engleski
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Gordana Hržica
(autor)