Pregled bibliografske jedinice broj: 783239
Obrazovanje u Hrvatskoj u vrijeme katoličke obnove
Obrazovanje u Hrvatskoj u vrijeme katoličke obnove // Spectrum, 1-2 (2010), 37-45 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 783239 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obrazovanje u Hrvatskoj u vrijeme katoličke obnove
(Education in Croatia in time of catholic renewal)
Autori
Patafta, Daniel
Izvornik
Spectrum (0352-6968) 1-2
(2010);
37-45
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
reformacija; katolička obnova; crkveni redovi
(reformation; catholic renewal; church orders)
Sažetak
Reformacija se na području Hrvatske pojavila sredinom 16. st., i dok je u krajevima pod mletačkom vlašću ostala ograničena na vrlo uzak sloj intelektualaca te ubrzo pod djelovanjem inkvizicije nestala, na području banske Hrvatske nije uhvatila dubljega korijena, zbog specifične društveno – političke situacije u kojoj se Hrvatska tada nalazila, ali je uspjela obuhvatiti sve slojeve tadašnjeg hrvatskog društva. Ogranizirano protureformacijsko djelovanje u Hrvatskoj započinje postavljanjem Jurja Draškovića za zagrebačkog biskupa. Kao sudionik Tridentskog koncila Drašković započinje provoditi mjere za suzbijanje reformacije i obnove u katoličkom duhu. Na gušenju reformacije u Hrvatskoj i obnovu u katoličkom duhu ponajviše su utjecali katolički crkveni redovi od kojih se najviše istaknuo isusovački red. Otvaranjem škola i zavoda, u kojima se odgajao i obrazovao novi svečenićki i intelektualni sloj u duhu katoličke obnove isusovački je red ostavio veliki i neizbrisivi trag na području sjeverne i sjeverozapadne Hrvatske u 17. i 18. st. Iz istog razloga pavlini u Lepoglavi obnavljaju rad svoga učilišta dok franjevci na cijelom hrvatskom prostoru razvijaju mrežu školskih ustanova različite namjene i različitih stupnjeva. Na području Dalmacije i Dubrovnika dominikanci nastavljaju s odgojno – obrazovnim radom koji su započeli po svom dolasku u naše krajeve. Stoga možemo slobodno kazati kako je obrazovanje u procesu katoličke obnove u Hrvatskoj odigralo ključnu ulogu u provođenju zaključaka Tridentskog koncila, m kao i to da su upravo obrazovne ustanove postale rasadišta znanstvenog, umjetničkog i kulturnog rada koji će kulminirati u 18. st.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Povijest