Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 764087

Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša


Sumpor, Davor; Jurum-Kipke, Jasna; Musabašić, Nedžad
Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša // Sigurnost : časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini, 56 (2014), 2; 95-112 (recenziran, članak, ostalo)


CROSBI ID: 764087 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša
(Cognitive Approach to the Ergonomic Design of the Work and Traffic environment)

Autori
Sumpor, Davor ; Jurum-Kipke, Jasna ; Musabašić, Nedžad

Izvornik
Sigurnost : časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini (0350-6886) 56 (2014), 2; 95-112

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, ostalo

Ključne riječi
vozači tramvaja ; dominantni i važni čimbenici smetnje ; udjel „ljudskog faktora“ ; težina zadaće ; perceptivno vrijeme odziva
(tram operators ; dominant and important factors of distraction ; role of the human factor ; task difficulty ; perception-response time)

Sažetak
Multidisciplinarna ergoprosudba sustava čovjek – stroj – okoliš od dizajnera upravljačnica i prometnih procesa zahtijeva znanja i vještine iz tzv. netehničkih znanosti. Nedopustiva je okolnost istraživanje ponašanja vozača i/ili projektiranje prometnih procesa samo prema klasičnom biheviorističkom pristupu na temelju objektivnog statističkog rizika nakon ekspertiza prometnih nesreća, kada je već od 80-ih godina prošlog stoljeća u Europi konstatirano da statistički objektivni rizik nije odrednica ponašanja vozača. Subjektivni rizik postaje jednak objektivnom statističkom riziku jedino u trenutku kada vozač postupa na granicama svoje sposobnosti, zadaća tada postaje preteška i vjerojatan je gubitak kontrole nad vozilom bez ITS-a ili sustava za pomoć vozaču koji bi eliminirali ili smanjili utjecaj čimbenika smetnje. Udjel „ljudskog faktora“ nije isti kod biheviorističkog i kognitivnog pristupa istraživanjima, iako u svim prometnim granama kod biheviorističkog pristupa istraživanjima statističkog objektivnog rizika intenzivno dominira. Čimbenici „prometnog okoliša“ i „prometnog sredstva“ radni okoliš upravljačnice), prema dinamičkom otvorenom Fullerovom TCI modelu „zahtjev zadaće-sposobnost vozača“, utječu na težinu zadaće tijekom vožnje. Težinu zadaće i kognitivno opterećenje vozača tijekom vožnje moguće je, među ostalim, programirati i dizajnom upravljačnice, razmještanjem i pozicioniranjem svih često korištenih komandi na upravljačkoj ploči, a u interakciji s rasponima dosega ruku i biakromijalnim rasponom u središnjih 90 % iz dovoljnog i slučajnog uzorka vozača. Izrazito je bitno grupiranje i razmještaj srodnih komandi za promjenu brzine, jer je težina zadaće u TCI modelu dominantno povezana s promjenom brzine od „ljudskog faktora“. Za muške vozača tramvaja iz Sarajeva - pomoću parametara s brojčanim iznosima Iv , P(%) i ō - određeni su dominantni i važni čimbenici subjektivne smetnje iz kognitivne percepcije vozača, jer je kognitivno opterećenje vozača jedan od čimbenika promjene perceptivnog vremena odziva vozača PRT. Udjel „ljudskog faktora“ u čimbenicima smetnje vozača tramvaja povezan je s uvjetima rada i odmora, te je dokazano da taj udjel kod kognitivnog pristupa istraživanju nije dominantan u odnosu na udjele „prometnog okoliša“ i „prometnog sredstva“

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Jasna Jurum Kipke (autor)

Avatar Url Davor Sumpor (autor)

Avatar Url Nedžad Musabašić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada Hrčak

Citiraj ovu publikaciju:

Sumpor, Davor; Jurum-Kipke, Jasna; Musabašić, Nedžad
Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša // Sigurnost : časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini, 56 (2014), 2; 95-112 (recenziran, članak, ostalo)
Sumpor, D., Jurum-Kipke, J. & Musabašić, N. (2014) Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoliša. Sigurnost : časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini, 56 (2), 95-112.
@article{article, author = {Sumpor, Davor and Jurum-Kipke, Jasna and Musaba\v{s}i\'{c}, Ned\v{z}ad}, year = {2014}, pages = {95-112}, keywords = {voza\v{c}i tramvaja, dominantni i va\v{z}ni \v{c}imbenici smetnje, udjel „ljudskog faktora“, te\v{z}ina zada\'{c}e, perceptivno vrijeme odziva}, journal = {Sigurnost : \v{c}asopis za sigurnost u radnoj i \v{z}ivotnoj okolini}, volume = {56}, number = {2}, issn = {0350-6886}, title = {Kognitivni pristup ergonomskom dizajnu radnog i prometnog okoli\v{s}a}, keyword = {voza\v{c}i tramvaja, dominantni i va\v{z}ni \v{c}imbenici smetnje, udjel „ljudskog faktora“, te\v{z}ina zada\'{c}e, perceptivno vrijeme odziva} }
@article{article, author = {Sumpor, Davor and Jurum-Kipke, Jasna and Musaba\v{s}i\'{c}, Ned\v{z}ad}, year = {2014}, pages = {95-112}, keywords = {tram operators, dominant and important factors of distraction, role of the human factor, task difficulty, perception-response time}, journal = {Sigurnost : \v{c}asopis za sigurnost u radnoj i \v{z}ivotnoj okolini}, volume = {56}, number = {2}, issn = {0350-6886}, title = {Cognitive Approach to the Ergonomic Design of the Work and Traffic environment}, keyword = {tram operators, dominant and important factors of distraction, role of the human factor, task difficulty, perception-response time} }

Časopis indeksira:


  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • EBSCO (Academic Search Complete - Magazines and Journals), ProQuest (Agricultural & Environmental Science Database, Materials Science & Engineering Database, Natural Science Collection, SciTech Premium Collection, Technology Collection)





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font