Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 760135

Usvajanje stranih leksema u ranojezičnome diskursu


Pavličević-Franić, Dunja
Usvajanje stranih leksema u ranojezičnome diskursu // Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Udier, Sandra Lucija ; Kovačević Cergol, Kristina (ur.).
Zagreb: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015. str. 73-74 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 760135 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Usvajanje stranih leksema u ranojezičnome diskursu
(Acqusition of foreign lexemes in early language discourse)

Autori
Pavličević-Franić, Dunja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Udier, Sandra Lucija ; Kovačević Cergol, Kristina - Zagreb : Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015, 73-74

ISBN
978-953-7963-26-2

Skup
XXIX. međunarodni znanstveni skup Hrvatskoga društva za primijenjenu lingvistiku

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.04.2015. - 26.04.2015

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
leksička kompetencija; razvoj rječnika; strani leksemi; jezik udžbenika; ranojezični diskurs
(lexical competence; vocabulary development; foreign lexemes; language of textbooks; early language discourse)

Sažetak
U razvoju rječnika djeca najprije ovladaju dijelom jezičnoga znaka, jednom značenjskom crtom. Pritom na usvajanje značenja utječu dijelovi semantičkih polja već poznatih riječi (Clark, 2003). Novousvojeni komunikati ostvaruju se u komunikacijskoj situaciji i barem se po jednoj semantičkoj crti razlikuju od značenja koje riječima pripisuju odrasli govornici. Veća izloženost jezičnome unosu i češća uporaba riječi u različitim kontekstima, omogućuje lakše procesuiranje novih leksema i brže umrežavanje s ostalim riječima iz umnoga leksikona. Tako se ostvaruje viša razina leksičke kompetencije te povećava sposobnost korištenja vokabulara. Na leksički razvoj ponajviše utječe govorna interakcija u okruženju i kognitivne odlike mladih govornika, ali u ranoj osnovnoškolskoj dobi važnima postaju i pisani izvori informacija, osobito udžbenici. U radu se tematizira samo jedan segment leksičke razine, odnosno čestotnost stranih leksema u udžbeničkoj literaturi te njihovo usvajanje i razumijevanje u procesu učenja hrvatskoga jezika u ranojezičnome diskursu. Leksički su korpus činile tuđice u udžbenicima Hrvatskog jezika, Matematike te Prirode i društva za mlađe razrede osnovne škole. Na uzorku od 175 ispitanika iz triju osnovnih škola u Republici Hrvatskoj (seoska škola, škola u malom mjestu, škola u gradu), proveden je test razumijevanja stranih riječi na razini definiranja pojma te na razini rečenice i teksta. Podaci su obrađeni SPSS programom za statistiku uz korištenje Kruskal Wallisovoga i Mann Whitneyevoga testa za ispitivanje statističke značajnosti razlike s obzirom na dob, spol i mjesto stanovanja. Rezultati su većinom potvrdili polazne hipoteze: najviše se stranih leksema javlja u matematičkim udžbenicima te u četvrtim razredima. Nažalost, zbog velikoga broja tuđica te neprimjerenoga procesuiranja tijekom nastavnoga procesa, njihovo razumijevanje i pravilna uporaba ne raste s dobi. Podatci dobiveni istraživanjem poslužit će kao moguće polazište za stjecanje leksičke kompetencije učenika te pri oblikovanju učinkovitih pristupa učenju i poučavanju materinskoga jezika u ranojezičnome diskursu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Dunja Pavličević-Franić (autor)

Citiraj ovu publikaciju:

Pavličević-Franić, Dunja
Usvajanje stranih leksema u ranojezičnome diskursu // Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Udier, Sandra Lucija ; Kovačević Cergol, Kristina (ur.).
Zagreb: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015. str. 73-74 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Pavličević-Franić, D. (2015) Usvajanje stranih leksema u ranojezičnome diskursu. U: Udier, S. & Kovačević Cergol, K. (ur.)Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja.
@article{article, author = {Pavli\v{c}evi\'{c}-Frani\'{c}, Dunja}, year = {2015}, pages = {73-74}, keywords = {leksi\v{c}ka kompetencija, razvoj rje\v{c}nika, strani leksemi, jezik ud\v{z}benika, ranojezi\v{c}ni diskurs}, isbn = {978-953-7963-26-2}, title = {Usvajanje stranih leksema u ranojezi\v{c}nome diskursu}, keyword = {leksi\v{c}ka kompetencija, razvoj rje\v{c}nika, strani leksemi, jezik ud\v{z}benika, ranojezi\v{c}ni diskurs}, publisher = {Hrvatsko dru\v{s}tvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }
@article{article, author = {Pavli\v{c}evi\'{c}-Frani\'{c}, Dunja}, year = {2015}, pages = {73-74}, keywords = {lexical competence, vocabulary development, foreign lexemes, language of textbooks, early language discourse}, isbn = {978-953-7963-26-2}, title = {Acqusition of foreign lexemes in early language discourse}, keyword = {lexical competence, vocabulary development, foreign lexemes, language of textbooks, early language discourse}, publisher = {Hrvatsko dru\v{s}tvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font