Pregled bibliografske jedinice broj: 747517
Crkve svetoga Vlaha u Dubrovniku
Crkve svetoga Vlaha u Dubrovniku // Sv. Vlaho u povijesti i sadašnjosti / Pavica Vilać (ur.).
Dubrovnik: Dubrovački muzeji, 2014. str. 246-273
CROSBI ID: 747517 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Crkve svetoga Vlaha u Dubrovniku
(The Churches of St. Blaise in Dubrovnik)
Autori
Horvat-Levaj, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Sv. Vlaho u povijesti i sadašnjosti
Urednik/ci
Pavica Vilać
Izdavač
Dubrovački muzeji
Grad
Dubrovnik
Godina
2014
Raspon stranica
246-273
ISBN
978-953-7037-54-3
Ključne riječi
Dubrovnik, sv. Vlaho, crkve, barok, Marino Gropelli, Venecija
(Dubrovnik, St. Blaise, churches, Baroque, Marino Gropelli, Venice)
Sažetak
U okviru dubrovačke barokne arhitekture, crkva gradskog zaštitnika sv. Vlaha (1707.–1715.), izdvaja se i okolnostima nastanka i stilsko-tipološkim ishodištima. Naime, dok su druge dvije antologijske barokne crkve – katedrala i isusovačka crkva – oblikovane nakon potresa 1667. godine u okviru rimskog baroka, gradnju nove crkve sv. Vlaha izazvao je požar 1706. godine, a projektant Marino Gropelli potječe iz Venecije. U odnosu na pravilno orijentiranu oštećenu gotičku crkvu s prigrađenom gradskom ložom iz 14. stoljeća, barokna je novogradnja odlukom Senata pročeljem preorijentirana sjeverno prema Placi. U skladu s podrijetlom arhitekta, primijenjen je tradicionalni venecijanski tlocrt s upisanim grčkim križem te s kupolama u središnjem polju i u ugaonim poljima, kakav je nazočan u venecijanskoj arhitekturi od bizantskog razdoblje pa sve do kraja baroka, transformiran kroz djela značajnih renesansnih i baroknih arhitekata (Codussi, Sansovino, Rossi). Vanjština crkve prepoznatljiva je po skošenom podnožju sa stubama, elegantnoj raščlambi korintskim redom te balustradama na terasi ispred pročelja i iznad završnog vijenca, nalazeći tako paralele s nekim realizacijama vodećeg venecijanskog baroknog arhitekta – Baldassara Longhene. Osim prostornom organizacijom, crkva sv. Vlaha bila je za Dubrovnik inovativna i svojom plastičkom dekoracijom, također djelom Marina Gropellija. Ne samo vješto klesana figurativna plastika – anđeli, maskeroni, kip titulara te personifikacije Vjere i Nade – već napose tretman arhitektonske plastike, unio je tipično venecijanske elemente, ponajprije bugnato, ali i dotada neviđeni plasticitet obrade okvira, koji će imati u Dubrovniku širkog odraza.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
020-0202684-2706 - Arhitektura i urbanizam Hrvatske od 16. do 18. stoljeća - ishodišta i kontekst (Horvat-Levaj, Katarina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Katarina Horvat-Levaj (autor)