Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 746288

Vinari Požeško-slavonske županije i izazovi europskog tržišta vina


Čengić, Drago
Vinari Požeško-slavonske županije i izazovi europskog tržišta vina // Slavonija.Sociodemografski problemi/izazovi / Babić, Dragutin ; Škiljan, Filip (ur.).
Zagreb: Institut za migracije i narodnosti (IMIN), 2014. str. 5-244


CROSBI ID: 746288 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Vinari Požeško-slavonske županije i izazovi europskog tržišta vina
(Winemakers in Požega-Slavonia County and challenges of European market)

Autori
Čengić, Drago

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Slavonija.Sociodemografski problemi/izazovi

Urednik/ci
Babić, Dragutin ; Škiljan, Filip

Izdavač
Institut za migracije i narodnosti (IMIN)

Grad
Zagreb

Godina
2014

Raspon stranica
5-244

ISBN
978-953-6028-31-3

Ključne riječi
Vinari, Požeško-slavonska županija, europsko tržište vina
(Winemakers, Požega-Slavonia County, European wine market)

Sažetak
U istraživanju kutjevačko-požeških vinogradara sredinom prošloga desetljeća ustanovili smo, između ostaloga, da su oni još uvijek izvan globalnih tržišnih procesa koje diktiraju veliki proizvođači i veletrgovci vinom na europskome i svjetskome tržištu vina. Dijelom zaštićeni domaćim tržištem i visokim cijenama koje na njemu postižu, još su pripadali jednom „egzotičnome svijetu vina“, duboko ukorijenjenom u lokalnome krajoliku i na lokalnoj tradiciji. Novo istraživanje požeško-slavonskih vinara iz 2012./2013. godine pokazuje nekoliko važnih stvari. Prvo, postojani ekonomski rast svih požeško-slavonskih vinara važniji je no ikada, kako zbog gospodarske depresije, tako i zbog nedavnog (od 1. srpnja 2013.godine) ulaska zemlje u Europsku uniju. Drugo, zbog toga je i pitanje o „zajedničkim strategijama djelovanja“, odnosno o korporativistički motiviranoj suradnji i dalje je vrlo važno. Ako su te „zajedničke strategije djelovanja“, čiji je najjednostavniji („najniži“) organizacijski oblik vinogradarska ili vinarska udruga, trenutačno samo u funkciji obrane od ekonomske krize, obrane domaćega tržišta i obrane od drugih tržišnih šokova, onda bi svi drugi pojedinačni i „viši“ oblici zajedničkog djelovanja vinara trebali biti usmjereni jačanju konkurentskih i tržišnih sposobnosti uoči susreta s tržišnom konkurencijom iz gotovo cijelog svijeta. Naši empirijski podatci potvrđuju neke od polaznih teza s kojima smo ušli u istraživački proces. Potvreno je da je u proteklih desetak godina došlo do značajne proizvodne i ekonomske diferencijacije među lokalnim proizvođačima vina. Zatim, nastavljena je tendencija s početka prošloga desetljeća: da samo manjina vinara ima značajnije izvozne ambicije, što stvara dodatni pritisak na kreiranje različitih strategija za razvoj novih distribucijskih kanala i osvajanje prije svega domaćega tržišta. Naši podatci uvelike potkrepljuju i tezu prema kojoj među vinarima, ali i stručnjacima, postoje znatne razlike glede ne/očekivanoga utjecaja ulaska zemlje u EU na njihov ekonomski i proizvođački položaj. Prevladava stav da će se „veliki vinari“ lakše nositi s europskom konkurencijom. Zanimljivo je da i dio (proizvodno) malih vinara, inače proizvođača vrhunskih vina, misli da ima određene tržišne šanse na tržištima EU-a u doglednoj budućnosti. I ovim je istraživanjem potvrđeno da se iz perspektive vinogradara i vinara razvoj lokalnoga vinogradarstva i vinarstva i dalje veže uz određene (poželjne) vizije ukupnoga razvoja poljoprivredne, turističke pa i političke „ponude” u Županiji. Na kraju, naše istraživanje potvrdilo je još jednu od polaznih postavki istraživanja: gospodarska kriza dovela je, uslijed nekoliko isprepletenih uzročnika, dio vinara i vinogradara koji žive samo od te djelatnosti do ruba ekonomske izdržljivosti te bi oni – ako se nešto u dogledno vrijeme ne promijeni – mogli biti ekonomski izbrisani iz svijeta požeško-slavonskih proizvođača vina.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
194-1941535-1506 - Nove ekonomske elite, institucije i prostorna ovisnost strategija razvitka (Čengić, Drago, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Profili:

Avatar Url Drago Čengić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Čengić, Drago
Vinari Požeško-slavonske županije i izazovi europskog tržišta vina // Slavonija.Sociodemografski problemi/izazovi / Babić, Dragutin ; Škiljan, Filip (ur.).
Zagreb: Institut za migracije i narodnosti (IMIN), 2014. str. 5-244
Čengić, D. (2014) Vinari Požeško-slavonske županije i izazovi europskog tržišta vina. U: Babić, D. & Škiljan, F. (ur.) Slavonija.Sociodemografski problemi/izazovi. Zagreb, Institut za migracije i narodnosti (IMIN), str. 5-244.
@inbook{inbook, author = {\v{C}engi\'{c}, Drago}, year = {2014}, pages = {5-244}, keywords = {Vinari, Po\v{z}e\v{s}ko-slavonska \v{z}upanija, europsko tr\v{z}i\v{s}te vina}, isbn = {978-953-6028-31-3}, title = {Vinari Po\v{z}e\v{s}ko-slavonske \v{z}upanije i izazovi europskog tr\v{z}i\v{s}ta vina}, keyword = {Vinari, Po\v{z}e\v{s}ko-slavonska \v{z}upanija, europsko tr\v{z}i\v{s}te vina}, publisher = {Institut za migracije i narodnosti (IMIN)}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {\v{C}engi\'{c}, Drago}, year = {2014}, pages = {5-244}, keywords = {Winemakers, Po\v{z}ega-Slavonia County, European wine market}, isbn = {978-953-6028-31-3}, title = {Winemakers in Po\v{z}ega-Slavonia County and challenges of European market}, keyword = {Winemakers, Po\v{z}ega-Slavonia County, European wine market}, publisher = {Institut za migracije i narodnosti (IMIN)}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font