Pregled bibliografske jedinice broj: 738487
ISHODI DJECE S POREMEĆAJIMA IZ AUTISTIČNOG SPEKTRA NAKON RAZVOJNE PROCJENE
ISHODI DJECE S POREMEĆAJIMA IZ AUTISTIČNOG SPEKTRA NAKON RAZVOJNE PROCJENE // Klinička psihologija, 8 (2014), 1-14 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 738487 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
ISHODI DJECE S POREMEĆAJIMA IZ AUTISTIČNOG SPEKTRA
NAKON RAZVOJNE PROCJENE
(OUTCOMES OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISODERS
AFTER DEVELOPMENTAL ASESSMENT)
Autori
Popčević, Klara ; Ivšac Pavliša, Jasmina ; Šimleša, Sanja
Izvornik
Klinička psihologija (1847-3172) 8
(2014);
1-14
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
poremećaji iz autističnog spektra ; dijagnostika ; stručna podrška ; predškolsko uključivanje
(Autism Spectrum Disorders ; diagnostic procedures ; professional support ; preschool integration)
Sažetak
Svako dijete s poremećajima iz autističnog spektra (PAS) jedinstveno je po svojim jezičnim i sociokognitivnim sposobnostima, stupnju poteškoća te podršci koju dobiva iz okoline. Uslijed toga svako dijete prolazi različite putove terapeutskog i predškolskog uključivanja te postiže različit napredak. Budući da u Republici Hrvatskoj ne postoje sustavni podaci o ovoj populaciji nakon postupka procjene niti postoji uvid u čimbenike koji su povezani s njihovim uključivanjem u predškolski sustav, cilj je ovog rada pružiti uvid u funkcioniranje dijagnostičkog, terapeutskog i odgojno- obrazovnog sustava te položaj djece s PAS unutar njega. Kako bi se dobili ovi podaci, proveden je upitnik s roditeljima 40 djece atipičnog komunikacijskog razvoja. Kvalitativnom i kvantitativnom analizom roditeljskih odgovora ispitala se povezanost dobi roditeljskog prepoznavanja poteškoća s početkom dobivanja stručne podrške, povezanost dijagnoze djeteta s pojedinim oblikom uključivanja, povezanost roditeljskog zadovoljstva s pojedinim oblikom uključivanja te povezanost broja stručnih suradnika u vrtiću s upisom djece s PAS u vrtić. Funkcioniranje djece s PAS uvelike je određeno njihovim kognitivnim i jezičnim sposobnostima te je stoga ispitana povezanost mentalne i jezične dobi sudionika. Rezultati pokazuju važnost ranog prepoznavanja teškoća budući da postoji povezanost dobi u kojoj se prepoznaju teškoće s početkom dobivanja stručne podrške. Nije pronađena povezanost između dijagnoze djeteta i roditeljskog zadovoljstva s pojedinim oblikom uključivanja. Uvidom u roditeljske odgovore uočava se da je jedan od najbitnijih čimbenika educiranost i pozitivan stav odgojiteljica, a manje utjecaja imaju stupanj poteškoća djeteta i sam oblik uključivanja. Roditelji ukazuju na brojne probleme u sustavu kao što je na primjer nedovoljna pripremljenost predškolskog sustava za uključivanje djece s PAS.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb