Pregled bibliografske jedinice broj: 738485
Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom
Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom // Logopedija, 4 (2014), 1-9 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
CROSBI ID: 738485 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prikaz poticanja komunikacije i jezika kod dječaka s visokofunkcionirajućim autizmom
(Review of Communication and Language Improvement in Child with High-Functioning Autism)
Autori
Dukarić, Marija ; Ivšac Pavliša, Jasmina ; Šimleša, Sanja
Izvornik
Logopedija (1330-5484) 4
(2014);
1-9
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
poremećaji iz autističnog spektra; visokofunkcionirajući autizam; komunikacijske i jezične sposobnosti; stručna logopedska podrška.
(autism spectrum disorders; high-functioning autism; communication and language abilities; professional support)
Sažetak
U današnje vrijeme bilježi se rapidni porast incidencije poremećaja iz autističnog spektra (PAS) koji se očituju odstupanjem u području socijalnih interakcija i komunikacije te prisutnošću suženih i repetitivnih oblika ponašanja. Upravo su se u području poremećaja iz autističnog spektra dogodile velike promjene izlaskom petog izdanja Dijagnostičkog i statističkog priručnika duševnih poremećaja (DSM- a) 2013. godine. Ovaj rad ima oblik studije slučaja te se pobliže bavi temom visokofunkcionirajućeg autizma (VFA) koji pripada poremećajima iz autističnog spektra, ali dijelu spektra koji ima bolju prognozu i manje uočljive teškoće u navedenoj trijadi obilježja. Rad s dječakom čiji razvojni profil ukazuje na visokofunkcionirajući autizam proveden je u sklopu stručne logopedske podrške u trajanju od pet mjeseci. Cilj rada s dječakom bio je poboljšati njegove komunikacijske i jezične sposobnosti. U središtu rada bili su: smanjenje eholalije u iskazima, poboljšanje pragmatičkih sposobnosti, povećanje jezičnog razumijevanja i ekspresivnog rječnika te povećanje morfosintaktičke složenosti iskaza. U svrhu praćenja dječakovog napretka i uspješnosti provedene podrške, rad s dječakom je sniman, a video-snimke transkribirane i analizirane. Ujedno je korištena i ljestvica ispunjena od strane dječakove majke. Uvidom u podatke utvrđeni su pomaci u svim spomenutim aspektima komunikacije i jezika. Navedeno upućuje na važnost interakcije različitih čimbenika od uključivanja djece u razvojno primjerenu stručnu podršku, važnosti boravka u predškolskoj skupini, važnosti razvoja partnerskog odnosa s roditeljima do važnosti poticanja komunikacije i jezika koji onda posljedično mogu dovesti i do boljeg povezivanja s vršnjacima i kvalitetnijih socijalnih vještina.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb