Pregled bibliografske jedinice broj: 735807
Kome se dijalekt opire - konzervativizmu ili modernizmu? Festivali zabavne glazbe i sociokulturna lingvistika suvremene Hrvatske
Kome se dijalekt opire - konzervativizmu ili modernizmu? Festivali zabavne glazbe i sociokulturna lingvistika suvremene Hrvatske // 42. seminar Zagrebačke slavističke škole / Pišković, Tatjana ; Vuković, Tvrtko (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2014. str. 211-242 (predavanje, recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 735807 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kome se dijalekt opire - konzervativizmu ili
modernizmu? Festivali zabavne glazbe i
sociokulturna lingvistika suvremene Hrvatske
(Which Side Is Dialect on: Conservative or
Modernist? Popular Music Festivals and the
Sociocultural Linguistics of Contemporary
Croatia)
Autori
Žanić, Ivo
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
ISBN
978-953-175-501-6
Skup
42. seminar Zagrebačke slavističke škole
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 18.08.2020. - 30.08.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
kulturna povijest ; festivali zabavne glazbe ; dijalekti ; regionalni govori ; jezična ideologija ; jezični prestiž
(cultural history ; popular music festivals ; dialects ; regional koine ; language ideology ; linguistic prestige)
Sažetak
Hrvatski mediteranski ili jadranski kulturni areal bio je u prvoj polovici 20. st. jezično i sociokulturno, zbiljski i simbolično, posve neintegriran u nacionalnu cjelinu i njen identitetski narativ. Iza toga su stajala tri razloga: 1) Hrvatska seljačka stranka, odnosno njen kulturno-prosvjetni odvjetak Seljačka sloga nije ekonomiju i strukturu obalnih i otočnih naselja mogao uklopiti u svoju temeljnu ideološku dihotomiju selo/ grad ; 2) jezična politika hrvatskih vukovaca normativnim je priznavala samo leksik potvrđen u organskim idiomima idealizirane središnje novoštokavske zone ; 3) etnologija i folkloristika, uvjerene da južnoslavensko stanovništvo ima isključivo kontinentalni karakter, ignorirale su maritimne tradicije. Promjenu donosi otvaranje zemlje prema Zapadu, utjecaj žanrova popularne kulture, posebno talijanskog festivala u Sanremu, i razvoj turizma u pedesetima. U tom kontekstu pogotovo festival Melodije Jadrana, osnovan u Splitu 1962, tematizira razne emancipacijske procese i preispituje tradicionalne društvene uloge i prakse i promiče nove glazbene žanrove, u sklopu njih i čakavštinu, odnosno regionalnu dalmatinsku koinē. U dva desetljeća on je promijenio prestižne jezične hijerarhije i u javnoj sferi legitimirao regionalnu kulturu, pučku arhitekturu, prirodne ambijente i dotad stigmatizirani autohtoni leksik jadranske obale.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija, Filologija, Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
015-0152481-2479 - Politike nacionalnog identiteta i povijesni lomovi (Cipek, Tihomir, MZOS ) ( CroRIS)
015-0152482-2683 - Metaforizacije političke zajednice u javnom diskursu: Hrvatska i Europska unija (Žanić, Ivo, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet političkih znanosti, Zagreb
Profili:
Ivo Žanić
(autor)