Pregled bibliografske jedinice broj: 733346
Književne vedute i skice osobnoga pjesničkoga kanona Matka Peića
Književne vedute i skice osobnoga pjesničkoga kanona Matka Peića // Radovi Zavoda za znanstveni i umjetnički rad u Požegi, 3 (2014), 1-16 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 733346 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Književne vedute i skice osobnoga pjesničkoga kanona Matka Peića
(Literary Vedute and Sketches of the Personal Poetic Canon by Matko Peić)
Autori
Bilić, Anica
Izvornik
Radovi Zavoda za znanstveni i umjetnički rad u Požegi (0350-3437) 3
(2014);
1-16
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Matko Peić; lirika; pejzažist; književne vedute; flanerizam
(Matko Peić; landscape writer; literary vedute; flaneurism)
Sažetak
Predmetom interpretacije korpus je sa 156 lirskih pjesama što ih je Matko Peić napisao od 1936. do 1968. Šest pjesama, nastalih od 1936. do 1939., objavio je u Lirici požežeke mladosti 1944. u Požegi. Sto pedeset pjesama objavio je u Radu Odjela za suvremenu književnost JAZU broj 350 pod naslovom Lirika 1968. Premda Matko Peić pjesmama ulazi u hrvatsku književnost, nije se afirmirao kao pjesnik, nego kao putopisac i esejist. Skitnje, naslovna riječ njegovih godinu dana ranije objavljenih putopisa, sadrži ključ za pristup i kod za dešifriranje Lirike umjetničkoga šetača, flaneura, koji prolazi slavonskoposavskom ravnicom, pomno promatra, a svoja zapažanja i asocijacije viđenoga i doživljenoga pretvara u riječi i stihove te uz nju možemo vezati pojam flanerizma. S obzirom na njegovo likovno usmjerenje, u interpretaciji ćemo ponajprije usmjeriti pozornost na naglašenu kolorističku komponentu, slikovnost i prostornost, što se očituju u brojnim književnim vedutama i pejzažima. Ovisno o prostoru kojega oblikuju, pjesme možemo podijeliti u dvije skupine: jednu skupinu čine pjesme u kojima se tematizira slavonski ravničarski pejsaž s ruralnom arhitekturom, a drugu skupinu pjesme s umjetnom prirodom i urbanom arhitekturom. Pisao je izvan aktualnih pjesničkih strujanja oblikujući svoj osobni pjesnički kanon. Kao pjesnika pobliže ga određuju kvalifikacije pejzažista i majstora vedutnoga oblikovanja. Poezija mu je ostala u sjeni putopisa i eseja, neovjerena u kritičkoj literaturi te nedostupna suvremenoj čitateljskoj publici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
101-0000000-2544 - Od građe do analize. Nepoznati i zaboravljeni hrvatski pisci XIX. i XX. stoljeća (Jelčić, Antun-Dubravko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Anica Bilić
(autor)