Pregled bibliografske jedinice broj: 721599
Vizualni studiji. Umjetnost i mediji u doba slikovnog obrata
Vizualni studiji. Umjetnost i mediji u doba slikovnog obrata / Purgar, Krešimir (ur.). Zagreb: Centar za vizualne studije (CVS), 2009 (zbornik)
CROSBI ID: 721599 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vizualni studiji. Umjetnost i mediji u doba slikovnog obrata
(Visual Studies. Art and Media in Times of the Pictorial Turn)
Urednik/ci
Purgar, Krešimir
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Uredničke knjige, zbornik, strucna
Izdavač
Centar za vizualne studije (CVS)
Grad
Zagreb
Godina
2009
Stranica
504
ISBN
978-953-55420-2-5
Ključne riječi
vizualni studiji ; vizualna kultura ; suvremene teorije ; film ; filozofija
(visual studies ; visual culture ; contemporary theories ; film ; philosophy)
Sažetak
Jedna od teza zastupanih u ovom zborniku jest da su vizualni studiji interdisciplinarna hermeneutika novog vremena koja nastaje kao posljedica slikovnog obrata u trenutku kada postmodernizam, kao još jedini postojeći sveobuhvatni teorijski pojam, gubi bilo kakvu vjerodostojnost i metodološku vitalnost. Svi autori o kojima se raspravlja u uvodnom tekstu zbornika, od neizostavnog Mitchella do Gottfrieda Boehma, Keitha Moxeya, Mieke Bal, Jamesa Elkinsa, Marquarda Smitha, Lise Cartwright, Michael Ann Holly, Jamesa D. Herberta, Margaret Dikovitskaye, Nicholasa Mirzoeffa i mnogih drugih, u većoj ili manjoj mjeri suglasni da je slikovni/vizualni/ikonički obrat skup simptoma koje primjećujemo u zapadnim postkapitalističkim društvima, a koje karakterizira dominacija slike i vizualnog komuniciranja u svakodnevnom životu. Praktične i teorijske implikacije, te načini bavljenja slikovnim obratom različiti su svakome od spomenutih teoretičara (odatle i brojni prijepori oko disciplinarnog određenja vizualnih studija i objekata njihovog istraživanja), ali svima je zajedničko uvjerenje da je nova paradigma slike nadomjestila staru paradigmu jezika. U uvodnoj studiji se raspravlja o tzv. "nedisciplinarnosti" vizualnih studija koja je, prema W.J.T. Mitchellu, ponajprije posljedica epistemološkog preokreta, tj. iz drugačije potrebe za znanjem općenito proizlazi i potreba za drugačijim znanjem o slikama, a zatim i posljedica ambivalencija i pukotina na unutrašnjim i vanjskim granicama etabliranih disciplina. Vizualne studije ovdje se predstavlja kao disciplinu koja nema apriorni stav ni prema jednom fenomenu koji se u domeni (vizualne) kulture može pojaviti i utoliko oni kao “nedisciplina” unose nered u političke i kulturalne poretke vizualnosti. Analiziraju se odnosi koje novouspostavljena disciplina gradi, kako prema relativno novim fenomenima – poput slikovnog obrata – tako i prema tradicionalnim teorijskim paradigmama i pojmovima, poput povijesti umjetnosti, statusa umjetničkog djela, ili problematici odnosa između visoke i niske umjetnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti