Pregled bibliografske jedinice broj: 695966
Hrvatske računice u dopreporodnom razdoblju
Hrvatske računice u dopreporodnom razdoblju // Gazophylacium : časopis za znanost, umjetnost, gospodarstvo i politiku, XV (2010), 3-4; 47-59 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 695966 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Hrvatske računice u dopreporodnom razdoblju
(Croatian računicas in the period priorto national revival)
Autori
Borić, Marijana
Izvornik
Gazophylacium : časopis za znanost, umjetnost, gospodarstvo i politiku (1330-0504) XV
(2010), 3-4;
47-59
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
matematika; udžbenici; školstvo; Šilobod; aritmetika
(mathematics; textbooks; education; Šilobod; arithmetics)
Sažetak
U radu se analiziraju malobrojne računice na hrvatskom jeziku koje su nastale u dopreporodnom razdoblju. Prikazuje se utjecaj prosvjetiteljskog duha koji se u 18. stoljeću širio austrijskim zemljama, te se pored ostalog odrazio i na nastanak prvih računica na hrvatskom jeziku. Rad daje cjeloviti kronološki pregled i komparaciju svih hrvatskih računica nastalih u dopreporodnom razdoblju, od pojave Šilobodove Arithmetike horvatszke (1758., Zagreb) i Zoričićeve Aritmetika u slavni jezik ilirički sastavljena (1766., Ankona), zatim prvih službenih školskih udžbenika na hrvatskom jeziku Napućenje vu brojoznanje (1780., Budim) i Upućenje u brojo-znanje (1780., Budim), do aritmetičkih udžbenika Racsun za pervu i drugu godinu skulsku Ambroza Matića (1827., Osijek) za gramatičke škole u Bosni i udžbenika Racsun iz glave za ucsitelje i ucsenike narodnih shola u Slavoniji Nikole Hadžića (1834., Osijek). Analiziran je i međusobno kompariran njihov sadržaj, korištena metodologija, doseg i stavovi zastupani u navedenim djelima. Interpretira se i uspoređuje hrvatsko matematičko nazivlje u navedenim računicama. Izvorno je dano tumačenje jasnih razlika između prvih hrvatskih računica i prvih školskih udžbenika na hrvatskom jeziku s kojima je obilježen početak sustavnog, organiziranog školskog sustava na hrvatskim područjima. Analizirani su točno određeni stručni, metodološki i didaktički principima prema kojima su udžbenici bili načinjeni u skladu s propisanim nastavnim planom i programom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Matematika, Povijest