Pregled bibliografske jedinice broj: 695638
Jadranska Hrvatska iz perspektive regionalizacije Europske Unije
Jadranska Hrvatska iz perspektive regionalizacije Europske Unije // Političke analize, V. (2014), 17; 23-29 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, stručni)
CROSBI ID: 695638 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jadranska Hrvatska iz perspektive regionalizacije Europske Unije
(Adriatic Croatia from the Perspective of Regionalization of the European Union)
Autori
Magaš, Damir
Izvornik
Političke analize (1847-4977) V.
(2014), 17;
23-29
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
Regionalizacija Hrvatske; Europska Unija; NUTS regije
(Regionalization of Croatia; European Union; NUTS regions)
Sažetak
Aktualna gledišta na regionalizaciju Hrvatske, tako i Jadranske Hrvatske neposredno su potaknuta suvremenim raspravama o upravno-teritorijalnom preustroju Republike Hrvatske koje proizlaze iz potrebe učinkovitijeg, decentraliziranog i pogodnijeg regionalnog razvoja zemlje, pa tako i prostora Jadranske Hrvatske. Ujedno, učestale su kritike na postojeći broj županija i općina, koji je prema mnogima neracionalan i nefunkcionalan, odnosno ekonomski neodrživ. Umjesto potrebne i nužne široke demokratske rasprave, na stručnim i znanstvenim osnovama, političke vlasti, prvenstveno Vlada Republike Hrvatske i pojedine stranke na vlasti krenule su s izmjenama i dopunama pojedinih zakona, pa i zamislima izmjena Ustava RH u cilju stavljanja javnosti praktički pred gotov čin, unatoč otporu brojnih društvenih čimbenika. U prvom redu se to odnosi na Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj upravi RH (u tijeku izrade ovog rada na raspravi u Saboru Republike Hrvatske), te na Nacrt zakona o regionalnom razvoju, ali i na čitav niz akata kojima se, bez znanstvenog, šireg javnog i demokratskog pristupa redefiniraju mreže ustanova u sudstvu, carinskoj i poreznoj službi, unutarnjim poslovima, vojsci, zdravstvu (mreža bolnica), školstvu, znanosti, javnim poduzećima i ustanovama (pošte, željeznice, ceste, šume, vode, elektroopskrba, nacionalni i parkovi prirode itd.). Budući da su u prostoru Hrvatske, dosadašnji procesi regionalnog razvoja rezultirali jasnim izdvajanjem minimalno 7 regionalnih središta, a u prostoru Jadranske Hrvatske minimalno 3, kao takove bi ih i u novim konceptima bilo nužno i korisno prepoznati kao središta 7 regija (uz Grad Zagreb, 8). Dakle, predloženi model s pet regija je preradikalan, loš i neodgovarajući jer se miješaju razine regionalne EZ NUTS regionalizacije i periferiziraju veliki dijelovi Hrvatske. Najmanje tri središta (od barem 7 u RH) u prostoru Jadranske Hrvatske trebali bi biti Rijeka, Zadar i Split. Moguć je i fleksibilniji pristup ovoj problematici prepoznavanjem još pojedinih središta prvog reda, u prostoru Jadranske Hrvatske, Pule a u Kontinentalnoj Hrvatskoj i konurbacije Vukovar- Vinkovci. Time bi se broj potencijalnih regija u Hrvatskoj definirao na maksimalno 9, odnosno s Gradom Zagrebom 10 regija, koje bi brojem stanovnika i gravitacijskom snagom njihovih središta odgovarao razini europskih regija NUTS- 3. Time bi se izbjeglo definiranje „iz krajnosti u krajnost“, mogućnosti autonomašenja, separatizma i politizacije vernakularnih prostornih kompleksa te omogućio, demografski, gospodarski i prometno- geografski, te gravitacijski optimalan preustroj u svrhu poticanja sveopćeg razvoja zemlje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Napomena
Rad sadrži kartu: Suvremena regionalna središta Hrvatske