Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 688500

Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli


Vrbančić, Mario
Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli // Hrvatski filmski ljetopis, 14 (2008), 53; 53-61 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 688500 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli

Autori
Vrbančić, Mario

Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 14 (2008), 53; 53-61

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
Blade Runner ; film noir ; psihoanaliza i film
(Blade Runner ; Film Noir ; Psychoanalysis)

Sažetak
Sumornost, pesimizam i urbana tjeskoba hladnoratovskog film noira američkih 1950-ih futuristički je preosmišljen u postmodernom svijetu Bladea Runnera. U prvoj sekvenci filma zjenica obestjelovljenog oka pluta iznad polumračnoga zagađenoga metropolisa u kome dimnjaci sukljaju plamen i dim. Čitav film zapravo je konflikt dviju strana: ljudi i kopija ljudskoga. Kao što privatni istražitelji, grubijani nastali po modelu »tvrdokuhane proze«, u većini noir filmova često krahiraju, gube pamćenje ili njihovim sjećanjima manipuliraju neke moćne organizacije, replikanti u Blade Runneru, da bi više odisali ljudskošću, imaju problema sa svojim sjećanjem — njihove memorije su ugrađene ; i kao što okorjeli detektivi u film noiru često podliježu čarima hladne, manipulativne žene, femme fatale, tako Rick Deckard posustaje u svojem bešćutnom istrebljivanju robota kad susretne Rachael, femme fatale u antiutopijskom svijetu bliske budućnosti. Hibrid znanstvene fantastike i film noira kao da ponajviše odgovora našem postmodernom dobu, vrtoglavom razvoju tehnologije i globalizaciji. Ukoliko čitamo Blade Runnera iz perspektive film noira, još se više intenziviraju pitanja koja u znanstvenoj fantastici ostaju u sferi racionalnog — pitanja o razlici između ljudskog i neljudskog, što je to što nas čini ljudima. Glavna tema eseja je ispitivanje »Stvari koja misli« u Blade Runneru (Ridley Scott, 1982) kroz prizmu film noira, u svjetlu lacanovskog čitanja koje je ponudio Slavoj Žižek.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Sveučilište u Zadru

Profili:

Avatar Url Mario Vrbančić (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

www.hfs.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Vrbančić, Mario
Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli // Hrvatski filmski ljetopis, 14 (2008), 53; 53-61 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Vrbančić, M. (2008) Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli. Hrvatski filmski ljetopis, 14 (53), 53-61.
@article{article, author = {Vrban\v{c}i\'{c}, Mario}, year = {2008}, pages = {53-61}, keywords = {Blade Runner, film noir, psihoanaliza i film}, journal = {Hrvatski filmski ljetopis}, volume = {14}, number = {53}, issn = {1330-7665}, title = {Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli}, keyword = {Blade Runner, film noir, psihoanaliza i film} }
@article{article, author = {Vrban\v{c}i\'{c}, Mario}, year = {2008}, pages = {53-61}, keywords = {Blade Runner, Film Noir, Psychoanalysis}, journal = {Hrvatski filmski ljetopis}, volume = {14}, number = {53}, issn = {1330-7665}, title = {Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli}, keyword = {Blade Runner, Film Noir, Psychoanalysis} }

Časopis indeksira:


  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font