Pregled bibliografske jedinice broj: 688500
Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli
Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli // Hrvatski filmski ljetopis, 14 (2008), 53; 53-61 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 688500 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Blade Runner i film noir, ili problem stvari koja misli
Autori
Vrbančić, Mario
Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 14
(2008), 53;
53-61
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Blade Runner ; film noir ; psihoanaliza i film
(Blade Runner ; Film Noir ; Psychoanalysis)
Sažetak
Sumornost, pesimizam i urbana tjeskoba hladnoratovskog film noira američkih 1950-ih futuristički je preosmišljen u postmodernom svijetu Bladea Runnera. U prvoj sekvenci filma zjenica obestjelovljenog oka pluta iznad polumračnoga zagađenoga metropolisa u kome dimnjaci sukljaju plamen i dim. Čitav film zapravo je konflikt dviju strana: ljudi i kopija ljudskoga. Kao što privatni istražitelji, grubijani nastali po modelu »tvrdokuhane proze«, u većini noir filmova često krahiraju, gube pamćenje ili njihovim sjećanjima manipuliraju neke moćne organizacije, replikanti u Blade Runneru, da bi više odisali ljudskošću, imaju problema sa svojim sjećanjem — njihove memorije su ugrađene ; i kao što okorjeli detektivi u film noiru često podliježu čarima hladne, manipulativne žene, femme fatale, tako Rick Deckard posustaje u svojem bešćutnom istrebljivanju robota kad susretne Rachael, femme fatale u antiutopijskom svijetu bliske budućnosti. Hibrid znanstvene fantastike i film noira kao da ponajviše odgovora našem postmodernom dobu, vrtoglavom razvoju tehnologije i globalizaciji. Ukoliko čitamo Blade Runnera iz perspektive film noira, još se više intenziviraju pitanja koja u znanstvenoj fantastici ostaju u sferi racionalnog — pitanja o razlici između ljudskog i neljudskog, što je to što nas čini ljudima. Glavna tema eseja je ispitivanje »Stvari koja misli« u Blade Runneru (Ridley Scott, 1982) kroz prizmu film noira, u svjetlu lacanovskog čitanja koje je ponudio Slavoj Žižek.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus