Pregled bibliografske jedinice broj: 671535
Međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi
Međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi, 2013., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 671535 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi
(INTERRELATION AMONG EXECUTIVE FUNCTIONS, THEORY OF MIND AND LANGUAGE COMPREHENSION IN PRESCHOOL CHILDREN)
Autori
Šimleša, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
08.02
Godina
2013
Stranica
179
Mentor
Ljubešić, Marta
Ključne riječi
izvršne funkcije; teorija uma; jezično razumijevanje
(executive functions; theory of mind; language comprehension)
Sažetak
Povezanost i međudjelovanje između izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja dosad nisu dovoljno definirani u psihološkim istraživanjima. Kako bi se utvrdio međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi, na uzorku od 203 djece dobi četiri i pet godina individualno je primijenjeno niz zadataka za procjenu izvršnih funkcija (CANTAB baterija testova), teorije uma (NEPSY-II baterija testova) i jezičnog razumijevanja (Reynell razvojne ljestvice govora). U skladu s očekivanjem, različiti aspekti izvršnih funkcija su u međusobno niskim do umjerenim korelacijama što upućuje na to da su u podlozi izvršnih funkcija različiti procesi. Verbalno radno pamćenje se pokazalo kao najsnažniji prediktor teorije uma i jezičnog razumijevanja za obje dobne skupine. Jezično razumijevanje se pokazalo kao medijator veze verbalnog radnog pamćenja i teorije uma za obje dobne skupine kao i medijator veze inhibicijske kontrole i teorije uma za skupinu četverogodišnje djece. Zaključno, razvoj u predškolskoj dobi je vrlo dinamičan ; kognitivne funkcije se u funkciji kronološke dobi diferenciraju i restrukturiraju, a odnos između varijabli izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja se tijekom razvoja mijenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb