Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 664727

Sladak san – počeci dubrovačke književnosti i osamostaljivanje fikcije


Bogdan, Tomislav
Sladak san – počeci dubrovačke književnosti i osamostaljivanje fikcije // Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem / Benčić, Živa ; Fališevac, Dunja (ur.).
Zagreb: Disput, 2012. str. 151-166


CROSBI ID: 664727 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Sladak san – počeci dubrovačke književnosti i osamostaljivanje fikcije
(A Sweet Dream - the Beginnings of Dubrovnik Literature and a Growing Independence of Fiction)

Autori
Bogdan, Tomislav

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem

Urednik/ci
Benčić, Živa ; Fališevac, Dunja

Izdavač
Disput

Grad
Zagreb

Godina
2012

Raspon stranica
151-166

ISBN
978-953-260-160-2

Ključne riječi
Džore Držić, književna reprezentacija sna, osamostaljivanje fikcije, pluralna imitacija, latinska ljubavna elegija, srednjovjekovne vernakularne lirske tradicije, petrarkizam
(Džore Držić, literary representation of dreams, growing independence of fiction, plurality of imitation, Latin love elegy, medieval vernacular lyric traditions, Petrarchism)

Sažetak
U opusu dubrovačkoga književnika Džore Držića (1461–1501) nalaze se dvije ljubavne pjesme u kojima kazivač opsežno izvještava o vlastitom snu: to su pjesma br. LXXVII, poznata pod naslovom "Čudan san", i pjesma br. LXXX iz Hammova izdanja. U ovome radu je o "Čudnu snu" bilo manje govora, a u središtu se analize našla rijetko spominjana pjesma br. LXXX. Pokazalo se da je nastala na stjecištu različitih literarnih tradicija i različitih oblika književnoga znanja o snu. S jedne strane, san koji se u njoj opisuje oraculum je iz antičkih klasifikacija snova, to je ukazanje božanstva, u ovom slučaju Amora, koje sanjaču upućuje proročanstva ili savjete koji utječu na stanje budnosti. Očita je u podlozi te pjesme oživljena antička zaokupljenost vjerodostojnošću snova, vidljiva, među ostalim, u uvjerenju da san može djelovati na javu ili da su snovi nastali pred zoru istiniti. Osim toga, Amorova uloga i oblik njegove intervencije, pa i način na koji je prikazan, pokazuju antičke crte. S druge strane, polazna situacija u Držićevoj pjesmi puna je značajki što su preuzete iz srednjovjekovnih vernakularnih lirskih tradicija u kojima se naglašava zaljubljenikova patnja zbog neuzvraćene ljubavi i opisuju ljubavne muke, a i neki Amorovi atributi nesumnjivo su postantički. Prema arhitekturi pjesme, njezinoj narativnosti i nešto složenijim govornim procedurama jasno je da je nastala po uzoru na neki duži oblik, kakav capitolo, kanconu ili čak latinsku ljubavnu elegiju, što se pokušalo sugerirati i kroz razmatranje sličnosti "Čudna sna" i pjesme br. LXXX s Ligdamovom elegijom "Di meliora ferant". Očito je da pjesma br. LXXX nastaje u takvu poetičkom kontekstu u kojem je bilo dopušteno neke crte antičkoga sižea spojiti s fantazijom o posjedovanju i topikom neuzvraćene ljubavi, i to na takav način da svijest o postojanju granica među tim elementima ne dokida mogućnost njihova sintetiziranja u jednome tekstu. Takva heterogenost tipična je za talijansku liriku druge polovine 15. stoljeća, u kojoj prevladava pluralna imitacija i vrijedi načelo izbora i hibridiziranja. Književni san se, poput fikcije općenito, u to doba sve više oslobađa moraliziranja i alegorije te postaje označitelj unutarknjiževnih fenomena, podređenih logici književnoga. San može dobiti licenciju za pjesničku fikciju, za formuliranje nedvojbeno fikcionalnih događaja, koji su podređeni unutarknjiževnim mehanizmima. Upravo je o tome riječ u Držićevoj pjesmi br. LXXX, pa je treba promatrati kao jedan od indikatora sekularizacije rane dubrovačke književnosti i kao pokazatelj osamostaljivanja fikcije i književne reprezentacije sna.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
130-1301070-1057 - Oniričko kao poetološki i antropološki problem (Fališevac, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Tomislav Bogdan (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Bogdan, Tomislav
Sladak san – počeci dubrovačke književnosti i osamostaljivanje fikcije // Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem / Benčić, Živa ; Fališevac, Dunja (ur.).
Zagreb: Disput, 2012. str. 151-166
Bogdan, T. (2012) Sladak san – počeci dubrovačke književnosti i osamostaljivanje fikcije. U: Benčić, Ž. & Fališevac, D. (ur.) Prostori snova. Oniričko kao poetološki i antropološki problem. Zagreb, Disput, str. 151-166.
@inbook{inbook, author = {Bogdan, Tomislav}, year = {2012}, pages = {151-166}, keywords = {D\v{z}ore Dr\v{z}i\'{c}, knji\v{z}evna reprezentacija sna, osamostaljivanje fikcije, pluralna imitacija, latinska ljubavna elegija, srednjovjekovne vernakularne lirske tradicije, petrarkizam}, isbn = {978-953-260-160-2}, title = {Sladak san – po\v{c}eci dubrova\v{c}ke knji\v{z}evnosti i osamostaljivanje fikcije}, keyword = {D\v{z}ore Dr\v{z}i\'{c}, knji\v{z}evna reprezentacija sna, osamostaljivanje fikcije, pluralna imitacija, latinska ljubavna elegija, srednjovjekovne vernakularne lirske tradicije, petrarkizam}, publisher = {Disput}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Bogdan, Tomislav}, year = {2012}, pages = {151-166}, keywords = {D\v{z}ore Dr\v{z}i\'{c}, literary representation of dreams, growing independence of fiction, plurality of imitation, Latin love elegy, medieval vernacular lyric traditions, Petrarchism}, isbn = {978-953-260-160-2}, title = {A Sweet Dream - the Beginnings of Dubrovnik Literature and a Growing Independence of Fiction}, keyword = {D\v{z}ore Dr\v{z}i\'{c}, literary representation of dreams, growing independence of fiction, plurality of imitation, Latin love elegy, medieval vernacular lyric traditions, Petrarchism}, publisher = {Disput}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font