Pregled bibliografske jedinice broj: 662707
Povijest filozofije i philosophia perennis
Povijest filozofije i philosophia perennis // Treba li filozofiji njezina povijest?
Zagreb, Hrvatska, 2013. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 662707 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povijest filozofije i philosophia perennis
(The History of Philosophy and the Philosophia perennis)
Autori
Banić-Pajnić, Erna
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Treba li filozofiji njezina povijest?
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 05.12.2013. - 06.12.2013
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
philosophia perennis; Agostino Steuco; Hegel; povijest filozofije
(philosophia perennis; Agostino Steuco; Hegel; the History of Philosophy)
Sažetak
U tekstu se ponajprije navode neka ključna pitanja vezana uz odnos filozofije i njene povijesti s osobitim osvrtom na neke značajnije Hegelove stavove o tome. U drugom dijelu teksta ukazuje se na jednu specifičnu koncepciju povijesti filozofije koja se javlja pod imenom philosophia perennis. U tekstu se potom prorađuju tri oblika te koncepcije koji nam se čine najznačajnijima. Ponajprije se obrađuje onaj oblik philosophiae perennis što ga nalazimo u autora sintagme – Agostina Steuca. Navode se temeljne teze njegove pozicije te problemi i pitanja vezana uz tu koncepciju. Drugi oblik koncepcije je onaj što ga nalazimo u nekolicine filozofa s početka 20. stoljeća, a vezani su uz zbornik J. von Rintelena Philosophia perennis te uz rad J. Engerta Ueber den Gedanken einer Philosophia perennis. Taj se oblik koncepcije philsophiae perennis javlja kao reakcija na dominatna filozofska strujanja 19. Stoljeća. Za nj je odredbeno promicanje etičkog idealizma kojemu je temelj aristotelovsko- skolastički smjer filozofiranja. Treći oblik koncepcije philosophiae perennis nalazimo u filozofiranju Karla Jaspersa. U njemu je vječna filozofija najobuhvatnije određena kao trajno nastojanje oko istine prisutno u svakoj istinskoj filozofiji. Pritom je sama filozofija shvaćena kao bitna otvorenost transcendenciji, otvorenost bitku. No i tu je naglasak na transcendenciji. Zaključno se u vezi s motivima i opravdanošću konstatira kako se svi oblici koncepcije philosophiae perennis javljaju kao reakcija na dominantna misaona strujanja određenog vremena i povijesno su uvjetovani. Međusobno se razlikuju prema stupnju određenosti istine do koje dopire tradicija za koju zahtijevaju perenijalnost (novoplatoničko-kršćanska u slučaju Steuca, aristotelovsko-kršćanska u slučaju filozofa s početka 20. stoljeća). Jedinom oprvdanom koncepcijom čini nam se ona koja najobuhvatnije određuje philsophia perennis što je nalazimo u jaspersa , a po kojoj je philsophia perennis sama filozofija, ukoliko je ova odrediva kao vječno nastojanje oko istine koja se vječna otkriva čovjeku samo u vremenu i koju čovjek iz svoje konačnosti nikad ne doseže u potpunosti. Odgovarajući na pitanje iz naslova simpozija, na kraju se ističe: Filozofija treba svoju povijest ukoliko mi još uopće trebamo filozofiju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA
Projekti:
191-1911112-1108 - Temeljni problemi renesansnog novoplatonizma i hrvatski renesansni filozofi (Banić-Pajnić, Erna, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za filozofiju, Zagreb
Profili:
Erna Banić-Pajnić
(autor)