Pregled bibliografske jedinice broj: 662524
Metakognitivne procjene kod zadataka kategorizacije različite težine
Metakognitivne procjene kod zadataka kategorizacije različite težine // 19. naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji: Rezimei
Beograd: Beograd: Filozofski fakultet, 2013. str. 41-42 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 662524 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metakognitivne procjene kod zadataka kategorizacije različite težine
(Metacognitive judgments in category learning tasks of different levels of categorization complexity)
Autori
Žauhar, Valnea ; Bajšanski, Igor ; Domijan, Dražen
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
19. naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji: Rezimei
/ - Beograd : Beograd: Filozofski fakultet, 2013, 41-42
ISBN
978-86-88803-26-7
Skup
19. naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji
Mjesto i datum
Beograd, Srbija, 22.03.2013. - 24.03.2013
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kategorijalno učenje; kompleksnost zadataka kategorizacije; metakognitivne procjene
(category learning; categorization difficulty; metacognitive judgments)
Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati obrasce metakognitivnih procjena o točnosti odgovora tijekom procesa kategorijalnog učenja kod tri razine kompleksnosti zadataka kategorizacije: zadatka temeljenog na jednostavnom pravilu (tip I), na pravilu dodavanja (tip II) te na pravilu razdvajanja i dodavanja (tip III). U istraživanju je sudjelovalo 25 studenata psihologije. Podražaji su bili geometrijski likovi koji su varirali na tri dimenzije: boja, veličina i oblik. Zadatak ispitanika bio je kategorizirati podražaje u dvije međusobno isključive kategorije A i B. Nakon svakog kategoriziranja, od ispitanika je tražena procjena sigurnosti u točnost odgovora na skali od 50 do 100%. Povratna informacija o točnosti izvedbe uslijedila je nakon procjene. Ispitanici su podijeljeni u dvije skupine s obzirom na brzinu usvajanja kategorija: brzi i spori kategorizatori. Za svaku procjenu izračunat je indeks pristranosti, odnosno, odstupanje procjene od točnosti kategorizacije, a analizirane su razlike u prvoj i u posljednjoj fazi učenja pojedinog zadatka. Kod zadatka tipa I javlja se efekt tijeka učenja (F(2, 44)=43, 27, p<0, 01) te značajna interakcija tijeka i brzine učenja (F(2, 44)=3, 51, p<0, 05). Inicijalno se pristranost kod brzih i sporih kategorizatora smanjuje s napredovanjem učenja, no s približavanjem usvajanja kategorija kod sporih kategorizatora ona ostaje podjednaka, dok se kod brzih u potpunosti gubi. Kod zadatka tipa II, u prvoj fazi učenja, javlja se efekt brzine usvajanja kategorija (F(1, 17)=6, 59, p<0, 05), pri čemu brzi kategorizatori pokazuju manju pristranost. U posljednjoj fazi učenja nema efekta brzine, no javlja se efekt tijeka učenja (F(4, 68)=8, 86, p<0, 01), pri čemu se pristranost smanjuje s učenjem. Kod zadatka tipa III ne dobiva se efekt brzine usvajanja kategorija. Međutim, kada se analizira posljednja faza učenja, rezultati ukazuju na efekt tijeka učenja (F(4, 92)=5, 00, p<0, 01) te na značajnu interakciju tijeka i brzine učenja (F(4, 92)=4, 84, p<0, 01). Brži kategorizatori inicijalno pokazuju veću pristranost u odnosu na spore kategorizatore, no s približavanjem usvajanja kategorije kod sporih kategorizatora pristranost ostaje podjednaka, dok se kod brzih kategorizatora u posljednjem bloku značajno smanjuje. Ovim istraživanjem se pokazalo kako se različiti obrasci metakognitivnih procjena, ovisno o kompleksnosti zadataka kategorizacije, javljaju prilikom kategorijalnog učenja, domene koja u kontekstu metakognicije za sada nije dovoljno istražena.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0362214-0818 - Neuronsko modeliranje i bihevioralno testiranje vidne percepcije i kognicije (Domijan, Dražen, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka