Pregled bibliografske jedinice broj: 657339
Utjecaj nastavnih programa na promjenu studentske ekološke svijesti
Utjecaj nastavnih programa na promjenu studentske ekološke svijesti, 2013., doktorska disertacija, Filozofski fakultet Zagreb, Zagreb
CROSBI ID: 657339 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj nastavnih programa na promjenu studentske ekološke svijesti
(The impact of educational programs on change of students' environmental awareness)
Autori
Buzov, Ivanka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet Zagreb
Mjesto
Zagreb
Datum
09.10
Godina
2013
Stranica
432 (uključujući 64 stranice priloga)
Mentor
Cifrić, Ivan
Neposredni voditelj
Cifrić, Ivan
Ključne riječi
analiza sadržaja; ekološka svijest; nastavni program; obrazovanje za okoliš; održivi razvoj; okoliš; studenti; učenici.
(content analysis; environment; environmental awareness; environmental education; sustainable development; students; syllabus.)
Sažetak
Tema ovog doktorskog rada je obrazovanje za okoliš i ekološka svijest, a osnovna teza odnosi se na pretpostavku da se pro-okolišnim sadržajima u nastavnim programima utječe na razvijenost, odnosno na promjene ekološke svijesti poučavanih. Glavni cilj istraživanja odnosi se na identifikaciju mogućih utjecaja kvaliteta nastavnih programa na promjenu studentske ekološke svijesti. Osim ciljne skupine reprezentativnog uzorka studenata prve i završne godine odabranih splitskih fakulteta (N=531) u istraživanje su, kao poseban uzorak, uključeni i učenici završnih razreda nekoliko srednjih škola u Splitu (N=324). Osnovnu strukturu rada čini teorijski dio u kojem se daje pregled razvoja obrazovanja za okoliš, zatim obrazloženje temeljnih pojmova kao i rezultati relevantnih istraživanja koja su provedena u svijetu i u Hrvatskoj, nakon čega slijede rezultati analize sadržaja nastavnih programa i anketnog istraživanja o utjecaju nastavnih programa na ekološku svijest. Korištene istraživačke metode su deskriptivna i komparativna analiza, zatim analiza sadržaja za nastavne programe te metoda ankete kojom je istraživana ekološka svijest učenika i studenata. Analizom dobivenih rezultata neke su od postavljenih hipoteza istraživanja potvrđene, a neke odbačene. Najočitiji utjecaj nastavnih programa na promjenu studentske ekološke svijesti utvrđen je u odnosu na dimenziju znanja o konceptu održivog razvoja. Kod ostalih dimenziaj, kao što su stavovi (percepcija ekoloških problema, socijalnoekološki stavovi, stavovi prema odgovornosti za život) i ponašanje prema okolišu hipoteze o utjecaju nastavnih programa su kod studenata nekih fakulteta/ studija potvrđene, a kod nekih odbačene. Osnovne preporuke za daljni razvoj ovakvih istraživanja odnose se na razvijanje instrumenta za ispitivanje utjecaja nastavnih programa na ekološku svijest te izrada i provođenje znanstvenog projekta koji bi navedeni utjecaj ispitivao na uzorku od nekoliko generacija studenata i učenika. Što se tiče razvijanja obrazovanja za okoliš na sveučilišnoj razini, preporučuje se uvođenje zasebnog predmeta o problematici okoliša u okviru nastavnih programa na svim fakultetima. Za razinu srednjoškolskog obrazovanja preporuka se odnosi na mijenjanje statusa predmeta Etika u obvezni, bez alternacije s Vjeronaukom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
177-1300855-3326 - TITIUS: Porječje Krke - baština i sociokulturni razvoj (Pilić, Šime, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Split