Pregled bibliografske jedinice broj: 652627
Hrvatski kao nastavni i udžbeni jezik
Hrvatski kao nastavni i udžbeni jezik // Peti hrvatski slavistički kongres : zbornik radova / Turk, Marija ; Srdoč-Konestra, Ines (ur.).
Rijeka, 2012. str. 909-916 (ostalo, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 652627 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Hrvatski kao nastavni i udžbeni jezik
(Croatian as the language of classroom performance and textbooks)
Autori
Vodopija, Irena ; Bakota, Lidija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Peti hrvatski slavistički kongres : zbornik radova
/ Turk, Marija ; Srdoč-Konestra, Ines - Rijeka, 2012, 909-916
ISBN
978-953-6104-83-3
Skup
Peti hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 07.09.2010. - 10.09.2010
Vrsta sudjelovanja
Ostalo
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
hrvatski jezik; udžbenik
(craotian language; textbook)
Sažetak
Hrvatski se jezik javlja kao nastavni predmet (Hrvatski jezik), kao nastavni jezik (jezik na kojem se izvodi nastava svih školskih predmeta osim nastave stranih jezika) i sukladno tomu kao udžbeni jezik (jezik na kojemu su napisani udžbenici). Dijete se s hrvatskim jezikom kao nastavnim predmetom susreće polaskom u prvi razred osnovne škole. Od tada pa do završetka srednjoškolskoga obrazovanja hrvatski će jezik sustavno učiti prvotno kroz sadržaje toga nastavnoga predmeta. Iako je institucionalno poučavanje hrvatskoga jezika oslonjeno ponajprije na nastavu hrvatskoga jezika kao nastavnoga predmeta, potporu učenju hrvatskoga jezika mora dati i nastava svih ostalih školskih predmeta. Jedan od preduvjeta učenja hrvatskoga standardnog jezika u nastavi drugih nastavnih predmeta jesu udžbenici odnosno jezik udžbenika. Osim što je udžbenik utemeljen na znanstvenim spoznajama, on mora biti usklađen sa suvremenim didaktičkim spoznajama i zahtjevima metodike pojedinoga nastavnog predmeta, ali i sa zahtjevima standardnojezične norme. Naime, svi predmeti i pripadajuće im školske knjige pisane su hrvatskih standardnim jezikom (ili bi to morali biti). Standardni jezik pripada najvećoj priopćajnoj razini sporazumijevanja i određen je usustavljenim pravilima odnosno jezičnim normama. U radu se problematizira otklon od implicitne jezične norme u osnovnoškolskim udžbenicima za matematiku i prirodu i društvo u nižim razredima osnovne škole. Otklon od jezične norme u promatranim udžbenicima bit će određen kao takav ako udžbeni jezik odstupa od jezične norme opisane i propisane u hrvatskoj gramatici, pravopisu i rječniku. Potvrde učenju hrvatskoga jezika i u nastavi ostalih školskih predmeta, a ne samo u nastavi Hrvatskoga jezika, potvrđuju analizirani udžbenici. Učenje hrvatskoga jezika ne svodi se, dakle, samo na nastavu predmeta Hrvatski jezik nego se hrvatski jezik uči i onda kada je on komunikacijska osnovica drugim školskim predmetima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek