Pregled bibliografske jedinice broj: 651644
Otpor ženskih likova i njegove političko- patriotske implikacije u dvije Rossinijeve opere
Otpor ženskih likova i njegove političko- patriotske implikacije u dvije Rossinijeve opere // Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik, 44 (2013), 1; 13-26 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 651644 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Otpor ženskih likova i njegove političko- patriotske implikacije u dvije Rossinijeve opere
(The Female-Characters' Resistance and its Political and Patriotic Implications in Two of Rossini's Operas)
Autori
Jugo, Inja ; Radoš-Perković, Katja
Izvornik
Arti musices : hrvatski muzikološki zbornik (0587-5455) 44
(2013), 1;
13-26
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Rossini ; ženski likovi ; Pepeljuga ; Talijanka u Alžiru ; Risorgimento
(Rossini ; female characters ; Cenerentola ; L'italiana in Algeri ; Risorgimento)
Sažetak
Članak proučava ulogu dviju junakinja Rossinijevih opera u užem kontekstu libreta i širem kontekstu društveno-političkih implikacija u vremenu kada su djela premijerno izvedena. Analizira se lik Isabelle iz opere Talijanka u Alžiru (L'italiana in Algeri, 1813.), na libreto Angela Anellija, i lik Angeline iz opere Pepeljuga ili trijumf dobrote (Cenerentola, ovvero la bontà in trionfo, 1817.), na libreto Jacopa Ferrettija. Obje opere pripadaju kategoriji buffe, ali Talijanka se ubraja u podžanr egzotične opere, dok Pepeljuga pripada podžanru sentimentalne komedije. Odabrane su upravo spomenute junakinje zato što se obje suprotstavljaju nekom autoritetu ili konvenciji, koristeći, međutim, suprotne metode, u članku definirane kao ekstrovertirani i introvertirani otpor. Osim antitetičnoga pristupa u borbi za vlastite ciljeve, uočeno je i da su djela oprečna i s aspekta makrostrukture, utoliko što Talijanka u znatno većoj mjeri podržava elemente fantastike i bajke, dok je Pepeljuga, derivirana iz opće poznate bajke, posve lišena svih takvih elemenata. Djelovanje junakinja, bilo u bajkovito-neodređenom kontekstu Alžira ili realističnom kontekstu okolice Napulja, osim individualne slobode promiče i društveno- političke slobode koje će zastupati Risorgimento, preporodni pokret za ujedinjenje Italije. Operno-politički aktivizam nije novost u talijanskom romantizmu, ali u ovim je primjerima značajan jer nije istovremen već anticipira revolucionarna zbivanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-130-1301070-1055 - Hrvatsko-talijanski kulturni odnosi (Roić, Sanja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Katja Radoš-Perković
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus