Pregled bibliografske jedinice broj: 628112
Ez 20 i moralne implikacije
Ez 20 i moralne implikacije // Bogoslovska smotra, 82 (2012), 3; 695-709 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, ostalo)
CROSBI ID: 628112 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ez 20 i moralne implikacije
(Ez 20 and Moral Implications)
Autori
Višaticki, Karlo
Izvornik
Bogoslovska smotra (0352-3101) 82
(2012), 3;
695-709
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, ostalo
Ključne riječi
Ezekiel; proroci u Izraelu; Dekalog; prva zapovijed; idolatrija
(Ezekiel; prophets in Israel; Decalogue; First commandment; idolatry)
Sažetak
U uvodnom dijelu priloga daje se kratka biografija proroka Ezekiela. Podatci su vrlo oskudni, tako da se teško može govoriti o pravoj biografiji, više zapravo o obrisima i minimalnim podatcima. Prorok Ezekiel pozvan je od Gospodina u vrijeme babilonskog sužanjstva. Govoreći o samom spisu, donose se prijedlozi podjele teksta Ezekielove knjige s tim što treba reći da glede toga ne postoji konsenzus među autorima. Tekst Ez 20, koji se u daljnjem dijelu rada analizira, ima simptomatičan naslov – Izraelove opačine. Starješine dolaze proroku i žele od njega konkretan odgovor glede sužanjstva, odnosno trajanja i kraja sužanjstva, a prorok u ime Božje odgovara nabrajajući grijehe naroda počevši od Egipta pa sve do momenta kada starješine dolaze proroku. Izraelci su prakticirali štovanje božanstava, a to se direktno protivi prvoj Božjoj zapovijedi koja je izričita i zahtijeva isključivo štovanje samo Jahve i nikoga drugoga. Prorok ne daje nikakav konkretan odgovor kada će naime biti kraj sužanjstva, ali isto tako ostavlja mogućnost da će se Bog smilovati svome narodu. Konačna odluka nije još donesena, jer Gospodin ne želi propast, nego spasenje svoga naroda. Na Izraelcima je odbaciti kumire, druge bogove i štovati samo Jahvu i to ne na uzvišicama (bamot), nego u Jeruzalemu, koji će postati duhovni centar svijeta. Ljudima koji su klonuli prorok ipak naviješta nadu da Jahve ostaje kralj svoga naroda, da će ga ponovno moći štovati u svojoj zemlji. Uvjet je odbaciti idolatriju i prihvatiti pravoga Boga. Bog, koji je vjerni Bog, pruža narodu mogućnost ostaviti kumire i obratiti se Jahvi. Na narodu je prihvatiti ili ne prihvatiti tu ponudu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus