Pregled bibliografske jedinice broj: 626553
Jezična raslojavanja u leksiku hrvatskih osnovnoškolaca: vertikalno-horizontalni varijeteti
Jezična raslojavanja u leksiku hrvatskih osnovnoškolaca: vertikalno-horizontalni varijeteti // Standardni jezici i sociolekti u 21. stoljeću / Peti-Stantić, Anita ; Stanojević, Mateusz-Milan (ur.).
Dubrovnik, Hrvatska: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2013. str. 74-75 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 626553 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezična raslojavanja u leksiku hrvatskih osnovnoškolaca: vertikalno-horizontalni varijeteti
(Language Stratification in the Lexis of Croatian Primary School Pupils: Vertical and Horizontal Varieties)
Autori
Pavličević-Franić, Dunja ; Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Standardni jezici i sociolekti u 21. stoljeću
/ Peti-Stantić, Anita ; Stanojević, Mateusz-Milan - : Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2013, 74-75
ISBN
978-953-6979-95-0
Skup
XXVII. MEĐUNARODNI ZNANSTVENI SKUP: Standardni jezici i sociolekti u 21. stoljeću
Mjesto i datum
Dubrovnik, Hrvatska, 18.04.2013. - 20.04.2013
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
jezično raslojavanje; vertikalni varijeteti; horizontalni varijeteti; bogaćenje leksika; usvajanje hrvatskoga jezika
(language stratification; vertical varieties; horizontal varieties; lexis enrichment; Croatian language acquisition)
Sažetak
Isti se jezik različito govori, djelomice i različito piše, ovisnosno o govorniku i sugovorniku, komunikacijskoj situaciji, vremenu i mjestu u kojemu se ostvaruje. Jezična je realizacija, dakle, bila usmena ili pisana, privatna ili javna, pod utjecajem specifičnih jezičnih i izvanjezičnih uvjeta u kojima se jezik upotrebljava. Posljedica je neminovno jezično raslojavanje koje se ogleda u varijetetima, jezičnim posebnostima više ili manje različitima od standardnojezične norme. Od četiri temeljna jezična varijeteta (vremensko, prostorno, društveno i funkcionalno raslojavanje), u radu je prvenstveno riječ o vertikalnome dijastratičkom raslojavanju (socijalna dimenzija) i horizontalnome dijatopijskom raslojavanju (prostorna dimenzija) u leksiku hrvatskih osnovnoškolaca. No, osim dobno određenih socijalnih dijalekata (urbanolekata i regiolekata), u leksiku osnovnoškolaca ogleda se i situacijsko raslojavanje s dijafazijskim varijetetima u usmenoj i pisnoj komunikaciji, zasićenoj velikim brojem tuđica (anglizmi) te globalizmima (neologizmi internetske i SMS komunikacije). Cilj je rada istražiti kako dinamika jezičnih promjena i jezični varijeteti utječu na odnos između standardnoga jezika, hrvatskih dijalekata i novonastaloga «hibridnoga» jezika hrvatskih osnovnoškolaca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb