Pregled bibliografske jedinice broj: 623206
Figure ideološkog viška u tranzicijskom hrvatskom igranom filmu
Figure ideološkog viška u tranzicijskom hrvatskom igranom filmu // Facing the Present: Transition in Post-Yugoslavia / Hansen-Kokoruš, Renate (ur.).
Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2014. str. 121-135 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 623206 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Figure ideološkog viška u tranzicijskom hrvatskom igranom filmu
(Figures of ideological excess in transitional Croatian feature film)
Autori
Lučić, Krunoslav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Facing the Present: Transition in Post-Yugoslavia
/ Hansen-Kokoruš, Renate - Hamburg : Verlag Dr. Kovač, 2014, 121-135
ISBN
978-3-8300-7380-2
Skup
Facing the present: transition in post-yugoslavia - the artists' view
Mjesto i datum
Graz, Austrija, 20.03.2013. - 23.03.2013
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
tranzicija; hrvatski igrani film; ideologija; elipsa; postjugoslavensko razdoblje
(transition; croatian feature film; ideology; ellipsis; post-yugoslav period)
Sažetak
Rad obrazlaže različite teme, motive, narativne postupke i ideologije koje se javljaju u razdoblju posljednjeg desetljeća 20. stoljeća i prvog desetljeća 21. stoljeća u hrvatskom igranom filmu. Osobita se pozornost pridaje dvama modelima oblikovanja narativnog filmskog svijeta u kojima pojedine figure bivaju permanentno izostavljene, neizravno tematizirane ili napadno uključene u ideološki imaginarij priče određenog filma. Jedan model oblikovanja filmske priče tako se može kvalificirati kao model ekskluzije narativnog viška u kojem se ključni sastojci priče, koji čine njezinu jezgru, neprestano iz nje nastoje isključiti na temelju svojeg ideološkog statusa. Takav je primjer figura djeteta stranog etničkog podrijetla u filmu Ognjena Sviličića Oprosti za kung fu (2005) koja figurira kao „strano tijelo“ uspostavljenih normativnih odnosa ruralne zajednice te narušava njezinu društvenu dinamiku. Drugi model oblikovanja filmske priče može se kvalificirati kao model inkluzije narativnog manjka u kojem se ključni sastojci priče, koji također čine njezinu jezgru, neprestano u nju nastoje uključiti iako su i vizualnom i (djelomično) narativnom elipsom iz nje izostavljeni. Takav je primjer figura ratnog zločina u filmu Zvonimira Jurića i Gorana Devića Crnci (2009) koja je naznačena tek aluzijom, ali koja čini središte oblikovanja filmskog zapleta te središte problematike razvoja i odnosa sudbinâ likovâ.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-2641300-1032 - Stilistički opis hrvatske filmske baštine (Gilić, Nikica, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Krunoslav Lučić
(autor)