Pregled bibliografske jedinice broj: 618081
Gustav Bohutinsky, hrvatski student arhitekture na Bauhausu
Gustav Bohutinsky, hrvatski student arhitekture na Bauhausu // Bauhaus - umrežavanje ideja i prakse / Vinterhalter, Jadranka ; Meštrić, Vesna (ur.).
Zagreb: Muzej suvremene umjetnosti, 2012. str. 19-20 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 618081 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Gustav Bohutinsky, hrvatski student arhitekture na Bauhausu
(Gustav Bohutinsky, Croatian architecture student at the Bauhaus)
Autori
Šerman, Karin ; Jakšić, Nataša ; Jukić, Vedran
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Bauhaus - umrežavanje ideja i prakse
/ Vinterhalter, Jadranka ; Meštrić, Vesna - Zagreb : Muzej suvremene umjetnosti, 2012, 19-20
ISBN
978-953-7615-44-4
Skup
Međunarodni simpozij Bauhaus - umrežavanje ideja i prakse
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 12.11.2012. - 13.11.2012
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Arhitekt Gustav Bohutinsky; Bauhaus; Dessau; Zagreb; Atelijer Bohutinsky; “Iblerova škola arhitekture”; Hannes Meyer
(Architect Gustav Bohutinsky; Bauhaus; Dessau; Zagreb; Atelier Bohutinsky; “Ibler School of Architecture”; Hannes Meyer)
Sažetak
Gustav Bohutinsky (Križevci, 1906. – Honolulu, Hawaii, SAD, 1987.) jedini je hrvatski student arhitekture na Bauhausu. Na Bauhausu je proveo ljetni semestar 1930. godine, u posebno turbulentnom razdoblju te avangardne škole, kada njome upravlja radikalni švicarski arhitekt Hannes Meyer, a predaje i znameniti njemački arhitekt i urbanist Ludwig Hilberseimer. Svoj cjeloviti arhitektonski studij Bohutinsky dovršava godinu dana kasnije na “Iblerovoj školi” na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, koju je prethodno bio upisao 1926. godine, u prvoj generaciji njezinih polaznika. Nakon završenog školovanja, Bohutinsky djeluje kao arhitekt u Zagrebu, na različitim pozicijama i zaposlenjima, sve do odlaska u SAD 1949. godine, gdje nastavlja svoju arhitektonsku karijeru. O arhitektu Bohutinskom ne zna se mnogo ; o njemu dosad gotovo uopće nije pisano niti se poznavao njegov opus i djelovanje. Ovaj rad stoga je prvenstveno usmjeren konstruiranju biografske slike o tom posebnom protagonistu hrvatske moderne arhitektonske scene, snažnog kreativnog profila i neobičnog i intrigantnog životnoga puta, čime se stvara adekvatni temelj za daljnja istraživanja njegova djela. Rad stavlja posebni naglasak na prezentaciju onog dijela opusa arhitekta Bohutinskog koji je najviše prožet bauhausovskim idejama i u kojem je utjecaj Bauhausova naslijeđa najprisutniji i najvidljiviji. Istražuju se, među ostalim, i mogući razlozi koji mladog arhitekta dovode upravo na tu avangardnu školu, pri čemu se sagledava bliskost arhitektonskog naziranja u kreativnim sredinama tadašnjeg Zagreba i Bauhausa. Preispituje se i stanovita podudarnost pedagoških pristupa napredne “Iblerove škole” sa specifičnim nastavnim metodama progresivnog europskog učilišta. Neizbježno je pritom i sagledavanje utjecaja na mladog arhitekta i socijalnih okupacija umjetničke grupe “Zemlja”, koju njegov učitelj Ibler predvodi od 1929. do 1936. godine, a koje se poklapa s izraženim socijalnim angažmanom i orijentacijom Hannesa Meyera, drugim voditeljem dessauskog Bauhausa, za čijeg mandata Bohutinsky ondje studira. Bauhausovska misao, u različitim svojim vidovima i očitovanjima, nedvojbeno obilježava opus arhitekta Bohutinskog. Vidljivo je to na nizu njegovih djela, od ranih projekata stambenih zgrada u Zagrebu iz međuratnog razdoblja do autorske suradnje na nizu upečatljivo čistih i funkcionalnih infrastrukturnih objekata – termoelektrana i transformatorskih stanica – s profesorom Jurjem Denzlerom poslije 1945. No prepoznatljiva estetika te avangardne škole najočitija je u njegovu kapitalnom djelu – atelijeru za brata, kipara Emila Bohutinskog, izgrađenom 1945. godine u Jadranskoj 11 u zapadnom dijelu Zagreba. Zgrada specifične namjene duboko je funkcionalno osmišljena i konstruktivno nadahnuto i precizno riješena te svojom jednostavnom kubičnom formom, velikom staklenom stijenom, promišljenim zenitalnim osvjetljenjem, funkcionalno organiziranim prostorom i eksponiranim konstrukcijama i materijalima – opekom, armiranim betonom i staklom – neosporno svjedoči o živoj prisutnosti napredne bauhausovske misli u arhitektovu opusu i zagrebačkoj sredini.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam
POVEZANOST RADA
Projekti:
054-0000000-3262 - Atlas hrvatske arhitekture XX. stoljeća
054-0000000-1628 - Tipologija digitalne kuće (Baletić, Bojan, MZO ) ( CroRIS)
Ustanove:
Arhitektonski fakultet, Zagreb