Pregled bibliografske jedinice broj: 606982
Viri illustri Ordinis fratrum minorum capuccinorum na slikama u kapucinskoj crkvi i samostanu Presvetoga Trojstva u Varaždinu
Viri illustri Ordinis fratrum minorum capuccinorum na slikama u kapucinskoj crkvi i samostanu Presvetoga Trojstva u Varaždinu // Akademik Andre Mohorovičić - Varaždin i varaždinske teme. Sažeci radova sa znanstvenog skupa. / Akademik Stjepan Damjanović (ur.).
Varaždin: Zavod za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Varaždinu, 2012. str. 24-25 (predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 606982 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Viri illustri Ordinis fratrum minorum
capuccinorum na slikama u kapucinskoj crkvi i
samostanu Presvetoga Trojstva u Varaždinu
(Viri illustri Ordinis fratrum minorum
capuccinorum on paintings in the Capuchin
church and the monastery of Holy Trinity in
Varaždin)
Autori
Alviž, Josipa
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
Akademik Andre Mohorovičić - Varaždin i varaždinske teme. Sažeci radova sa znanstvenog skupa.
/ Akademik Stjepan Damjanović - Varaždin : Zavod za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Varaždinu, 2012, 24-25
ISBN
978-953-154-124-4
Skup
Akademik Andre Mohorovičić - Varaždin i varaždinske teme
Mjesto i datum
Varaždin, Hrvatska, 25.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
kapucini ; portreti svetaca ; svetačka ikonografija ; grafički predlošci ; Varaždin.
(capuchins ; portraits of saints ; iconography of saints ; pictorial sources ; Varaždin..)
Sažetak
Vrijedan prilog istraživanju i poznavanju kapucinske ikonografije i hagiografije čini zbirka slika kapucinskog samostana i Crkve Presvetoga Trojstva u Varaždinu. Osim oltarne slike s prikazom Viđenja sv. Feliksa Kantalicijskoga (XVIII./XIX. st.), prvoga kanoniziranoga kapucinskoga sveca (1712.), u bočnoj kapeli samostanske (danas župne) crkve, prikaze kapucinskih svetaca i blaženika nalazimo i u ciklusu slika u samostanskoj blagovaonici. U njemu se uz svete utemeljitelje franjevačkoga reda i uzore franjevaštva – sv. Franju Asiškoga, sv. Antuna Padovanskoga i sv. Bonaventuru – kao njihovi nasljedovatelji i primjeri kapucinske svetosti ističu sv. Fidelije iz Sigmaringena, prvomučenik Propagandae fidei, sv. Lovro Brindiški, crkveni naučitelj i najzaslužnija osoba za početno širenje kapucinskoga reda Srednjom Europom, bl. Anđeo iz Acrija, propovjednik i pučki misionar, te bl. Bernard iz Offide, pučki apostol. Spomenutim prikazima virorum illustrium ordinis fratrum minorum capuccinorum pridružuju se slike Mučeništva sv. Fidelija iz Sigmaringena (Blasius Grueber, sredina XVIII. st.), Sv. Lovre Brindiškoga (XVIII. st./ XIX. st.?) i Sv. Josipa Leoniškoga (XVIII. st.) smještene u hodniku samostanskoga klaustra. Čašćenjem vlastitih poslijetridentskih svetaca i blaženika, kapucini su u Varaždinu, u koji dolaze 1699. godine, uspjeli osigurati svoju prepoznatljivost među drugim poslijetridentskim redovima, te potvrditi vlastiti redovnički i vizualni identitet. Vezanost za novo područje na koje dolaze, kapucini, pak, iskazuju odabirom pastoralno jasno čitljivih simbola poput vedute Varaždina na oltarnoj slici Sv. Franjo Asiški i Bogorodica sa svecima zavjetuju Varaždin Presvetom Trojstvu (Ioannes Georgius Zirky, oko 1700.), nekada na glavnom oltaru, danas u molitvenom koru kapucinske crkve u Varaždinu. Veduta Varaždina prenosi se kao središnji motiv i na ikonografsko rješenje nove slike s glavnoga oltara varaždinske kapucinske crkve, Sv. Franjo Asiški i Bogorodica zavjetuju grad Varaždin Presvetom Trojstvu (Joseph August Stark, 1833.), a isticanjem kapucinske crkve i samostana u prikazu pejzaža na spomenutoj slici Sv. Feliksa Kantalicijskog, prikazana vizija svetca smješta se u domaći kontekst poprimajući uvjerljivi, mjesni značaj. Kao važan dio slikarske baštine Varaždina, spomenuta djela zaslužuju detaljniju likovnu i ikonografsku analizu, koja je uz pronalaženje mogućih likovnih predložaka i istraživanja podrijetla narudžbe glavni istraživački cilj ovoga rada.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-130-1012654-1073 - Slikarstvo i skulptura 17. i 18. stoljeća u kontinentalnoj Hrvatskoj (Cvetnić, Sanja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Josipa Alviž
(autor)