Pregled bibliografske jedinice broj: 604120
Daj mi to napisaj: preopćavanja glagolske osnove u usvajanju hrvatskoga jezika
Daj mi to napisaj: preopćavanja glagolske osnove u usvajanju hrvatskoga jezika // Suvremena lingvistika, 38 (2012), 74; 189-208 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 604120 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Daj mi to napisaj: preopćavanja glagolske osnove u
usvajanju hrvatskoga jezika
(Overgeneralisations of the verb stem in the
acquisition of Croatian language)
Autori
Hržica, Gordana
Izvornik
Suvremena lingvistika (0586-0296) 38
(2012), 74;
189-208
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
jezično usvajanje ; usvajanje morfološkog sustava ; glagolske vrste i razredi ; poopćavanje ; transparentnost glagolske paradigme ; produktivnost glagolske paradigme
(language acquisition ; acquisition of morphology ; verb classes and subclasses ; overgeneralisation ; transparency of verb paradigm ; productivity of verb paradigm)
Sažetak
Usvajanje morfološkog sustava složen je zadatak u jezičnom usvajanju. Kako bi ga olakšali, mladi govornici rabe različite strategije pojednostavljivanja. Pojednostavljivanja sustava s vremenom se u urednom jezičnom razvoju gube i jezik mladog govornika postaje sve sličniji onome odraslih govornika. Rekonstrukcija strategija pojednostavljivanja moguća je proučavanjem poopćavanja, specifične skupine pogrešaka u spontanom govornom jeziku. Prijašnja istraživanja i teorijska promišljanja izdvajaju transparentnost i produktivnost glagolskih paradigmi kao osnovne kriterije opisa poopćavanja glagola tijekom jezičnog usvajanja. Ovaj rad opisuje istraživanje glagolskih poopćavanja u usvajanju hrvatskog jezika. Polazi se od glagolskih paradigmi opisanih u sustavu glagolskih vrsta i razreda kako bi se klasificirala glagolska poopćavanja. U kroatističkoj su literaturi glagoli svrstani u vrste i razrede s obzirom na razliku između infinitivne i prezentske osnove. Veći se dio poopćavanja sastoji od odabira pogrešnog oblika osnove u tvorbi glagolskog oblika (pr. infinitivna osnova: pis-a-, prezentska osnova: piš-e-, ispravan oblik: piš-e-m, poopćavanje: *pis-a-m). Izdvojena su sva glagolska poopćavanja iz Hrvatskog korpusa dječjeg jezika (Kovačević, 2002.), longitudinalnog korpusa koji sadrži transkripte zapisa govornog jezika djece koja usvajaju hrvatski. Sva su poopćavanja kategorizirana s obzirom na pripadnost glagola glagolskoj vrsti ili razredu te na pripadnost poopćenog oblika glagolskoj vrsti ili razredu. Analiza pokazuje da je u hrvatskome transparentnost određene glagolske vrste ili razreda ključna za opisivanje poopćavanja. Produktivnost se nije pokazala značajnim čimbenikom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Gordana Hržica
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus