Pregled bibliografske jedinice broj: 598664
Položaj učenika u nastavi Prirode i društva
Položaj učenika u nastavi Prirode i društva, 2012., diplomski rad, diplomski, Učiteljski fakultet u Osijeku, Osijek
CROSBI ID: 598664 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Položaj učenika u nastavi Prirode i društva
(Position of students in Science and Society)
Autori
Božić, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Učiteljski fakultet u Osijeku
Mjesto
Osijek
Datum
12.07
Godina
2012
Stranica
35
Mentor
Borić, Edita
Neposredni voditelj
Škugor, Alma
Ključne riječi
Ključne riječi: učenik-subjekt; nastava usmjerena na učenika; nastava usmjerena na učitelja; nastava prirode i društva
(student-subject; teaching; student-centered; focused on teacher education; science lesson)
Sažetak
Položaj učenika u nastavi kroz povijest je bio različit. Kretao se od najpasivnijeg oblika gdje je učenik samo gledao i slušao, preko postupnog uvažavanja do aktivne uloge u tzv. nastavi usmjerenoj na učenika. Položajem u nastavi, učenik se priprema za različite uloge u društvu. Od prvoga dana školovanja valja mu omogućiti sudjelovanje u donošenju odluka, suradničko učenje, kritičko mišljenje, razvijanje osobnih interesa i mogućnosti, što je pretpostavka za međusobno razumijevanje, toleranciju i suradnju, u dvosmjernoj nastavnoj komunikaciji. Predmet diplomskoga rada je istražiti pomoću DASTT-C testa (Draw-A-Scientist-test) položaj učenika u nastavi prirode i društva. Postavljena je hipoteza da je na satima prirode i društva nastava usmjerena na učenika. Cilj diplomskoga rada je ispitati je li nastava usmjerena na učenika, učitelja ili na učitelja i učenika podjednako. Analiza crteža provedena je obraćajući pozornost na prisutnost 13 indikatora: demonstracija eksperimenta, učiteljica predaje/daje upute, učiteljica koristi vizualna nastavna sredstva i pomagala, učiteljica stoji, centralna pozicija učiteljice, učenici gledaju i slušaju, učenici odgovaraju učiteljici ili pišu odgovore, učenici sjede, stolovi poredani u redovima, učiteljičin stol je u prednjem dijelu učionice, oprema za pokuse je na učiteljičinom stolu, nastavna pomagala-ploča, projekcijsko platno i nastavna sredstva-pribor za pokuse, zidne karte. Istraživanje je provedeno u osnovnim školama Ruđera Boškovića i fra. Ilije Starčevića, općine Orašje u Bosni i Hercegovini. Ispitanici su učenici 4. i 5. razreda (devetogodišnje škole). U istraživanju sudjelovalo je 125 učenika, od kojih su 59 učenici četvrtog razreda, a 66 učenici petog razreda. Prema rezultatima istraživanja hipoteza nije potvrđena. Zaključeno je da je nastava prirode i društva podjednako usmjerena na učenika i učitelja, što se pokazalo na 76% crteža. Da je nastava usmjerena na učenika pokazalo se na svega 17, 6% crteža, a nastava usmjerena na učitelja pokazala se na 6, 4% crteža. Rezultati pokazuju da su učenici četvrtog razreda u boljem položaju od učenika petog razreda, vjerojatno iz razloga što se u petom razredu vraća nastavi usmjerenoj na učitelja uz izliku pripremanja učenika za predmetnu nastavu. Ključne riječi: učenik-subjekt, nastava usmjerena na učenika, nastava usmjerena na učitelja, nastava prirode i društva
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
245-0000000-3613 - Usmjerenost nastave prirode i društva na razine postignuća učenika (Borić, Edita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek