Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 590151

Petrićeva priča o govoru


Banić-Pajnić, Erna
Petrićeva priča o govoru // Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 73-74 (2011), 7-21 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 590151 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Petrićeva priča o govoru
(Petrić's Discourse on Language)

Autori
Banić-Pajnić, Erna

Izvornik
Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine (0350-2791) 73-74 (2011); 7-21

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
renesansna filozofija; govor; retorika; poetika; povijest; Frane Petrić
(renaissance Philosophy; Speech/Language; Rhetoric; Poetics; History; Franciscus Patricius)

Sažetak
Tema govora i govorenja prisutna je u gotovo svim najznačajnijim Petrićevim djelima. U tim djelima nailazimo na dva tipa govora o govoru/jeziku (il parlare/lingua). Prvi nalazimo u I. i IX. dijalogu njegove Retorike te djelomično u Poetici. Taj dio njegove rasprave o govoru u kojem on prorađuje odnos između riječi, pojma i stvari, između znaka, označenog, značenja i označavanja zvuči poput neke suvremene rasprave o govoru/jeziku i na temelju te rasprave mnogi su zaključili kako Petrić razvija svoju teoriju jezika. No već u drugom dijelu I. dijaloga Retorike jasno je da se Petrićevo promišljanje govora/jezika kreće u posve drugačijem smjeru od onoga što ga zastupa većina suvremenih rasprava o jeziku. Ono do čega je Petriću stalo jest prije svega pitanje o biti i podrijetlu govora/jezika. U daljnjem tekstu dijaloga postaje očito da je njegovo raspravljanje o govoru ontoteologijski utemeljeno. To se najjasnije pokazuje u dijelu u kojem on iskon govora dovodi u svezu s Božjom Riječju, Logosom, Umom kao izvorom svega stvorenog. Na temelju kršćansko-kaldejsko-hermetičko-novoplatoničkog tumačenja te Riječi i Uma kao iskona svega, pa dakle i govora, on će postaviti tezu »Sve (stvari) govore«. Naime po toj izvornoj Riječi, Umu »sve stvari imaju toliko značenja koliko im je to u prirodi«. To je ujedno idealan govor komu odgovara »poznavanje nutrine stvari«, koje opet omogućuje činjenje čuda. Petrić onda kroz čitav dijalog posvećen retorici kontraponira taj idealan govor ljudskom govoru, ukazujući na manjkavost ljudskog govora u odnosu na taj prirodni, istinski govor koji ljudi zapravo više ne razumiju! Pozivajući se i opet na mit, a ujedno razvijajući i jednu specifičnu koncepciju povijesti, razmatra on odnos između idealnog govora i govora nakon »pada Zemlje« i sinkronijski i dijakronijski. Napose ekstenzivno razrađuje pitanje sveze duše i govora, posebice životinjskog, što će detaljnije elaborirati u dijelu svoje Nove sveopće filozofije, Pampsychiji. Naznačujući neke uzroke manjkavosti ljudskog govora (prije svega nepoznavanje nutrine, biti stvari, pa stoga i nepoznavanje adekvatne i jednoznačne oznake za svaku stvar koja bi pogađala njenu bit), on se trudi naznačiti smjer u kojem bi trebalo tražiti rješenje. To njegovo rješenje iščitavamo nažalost tek indirektno i u naznakama kao nacrt jedne univerzalne znanosti o jeziku što bi bila utemeljena po uzoru na matematiku. Jer nakon »pada«, ističe Petrić, »sve u što je čovjek siguran vezano je uz broj, mjeru i težinu«. Čini se da on pritom nudi u zametku nacrt jednog idealnog govora/jezika sličnog onom što će ga u 17. stoljeću pokušati utemeljiti Leibnitz i neki drugi mislioci. Ono što je bitno za Petrićev pristup govoru/jeziku jest prisutnost dviju tendencija u njegovoj koncepciji: s jedne je strane težnja k egzaktnosti u govoru/govorenju po uzoru na matematiku, a s druge insistiranje na stvaralačkom momentu u govoru, na invenciji i imaginaciji, što će naročito doći do izražaja u njegovoj Poetici. Zahvaljujući istovremenoj prisutnosti tih tendencija u Petrićevu mišljenju, možemo ustvrditi kako se u njegovu govoru o govoru renesansno mišljenje još jednom potvrđuje kao mišljenje na raskrižju. Tekst predstavlja pokušaj da se prikaže razvojna linija Petrićeva promišljanja govora i govorenja kroz analizu nekih od njegovih najznačajnijih djela.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Projekti:
191-1911112-1108 - Temeljni problemi renesansnog novoplatonizma i hrvatski renesansni filozofi (Banić-Pajnić, Erna, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut za filozofiju, Zagreb

Profili:

Avatar Url Erna Banić-Pajnić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Banić-Pajnić, Erna
Petrićeva priča o govoru // Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 73-74 (2011), 7-21 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
Banić-Pajnić, E. (2011) Petrićeva priča o govoru. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 73-74, 7-21.
@article{article, author = {Bani\'{c}-Pajni\'{c}, Erna}, year = {2011}, pages = {7-21}, keywords = {renesansna filozofija, govor, retorika, poetika, povijest, Frane Petri\'{c}}, journal = {Prilozi za istra\v{z}ivanje hrvatske filozofske ba\v{s}tine}, volume = {73-74}, issn = {0350-2791}, title = {Petri\'{c}eva pri\v{c}a o govoru}, keyword = {renesansna filozofija, govor, retorika, poetika, povijest, Frane Petri\'{c}} }
@article{article, author = {Bani\'{c}-Pajni\'{c}, Erna}, year = {2011}, pages = {7-21}, keywords = {renaissance Philosophy, Speech/Language, Rhetoric, Poetics, History, Franciscus Patricius}, journal = {Prilozi za istra\v{z}ivanje hrvatske filozofske ba\v{s}tine}, volume = {73-74}, issn = {0350-2791}, title = {Petri\'{c}'s Discourse on Language}, keyword = {renaissance Philosophy, Speech/Language, Rhetoric, Poetics, History, Franciscus Patricius} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font