Pregled bibliografske jedinice broj: 581604
Ključne kompetencije učitelja u odgoju i obrazovanju za građanstvo
Ključne kompetencije učitelja u odgoju i obrazovanju za građanstvo // Didaktički izazovi/Didactic Challenges – Međunarodna znanstvena konferencija/International Scientific Conference / Peko, Anđelka (ur.).
Slavonski Brod: Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012. str. 39-39 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 581604 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ključne kompetencije učitelja u odgoju i obrazovanju za građanstvo
(Teachers' Key Competences in Education for Citizenship)
Autori
Diković, Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Didaktički izazovi/Didactic Challenges – Međunarodna znanstvena konferencija/International Scientific Conference
/ Peko, Anđelka - Slavonski Brod : Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012, 39-39
ISBN
978-953-6965-29-8
Skup
Didaktički izazovi - Didactic Challenges
Mjesto i datum
Slavonski Brod, Hrvatska, 24.05.2012. - 25.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
odgoj i obrazovanje za građanstvo; kompetencije učitelja; stavovi učitelja
(education for citizenship; competencies of teachers; teachers' attitudes)
Sažetak
Važnost učiteljskih kompetencija u suvremenom demokratskom društvu ključno je pitanje kvalitetnog obrazovnog sustava. Inicijalno obrazovanje, cjeloživotno stručno usavršavanje i razvoj učinkovitog praktičnog djelovanja učitelja u odgoju i obrazovanju za građanstvo vitalni su dio njegove primjene i održivosti. Odgoj i obrazovanje za građanstvo je posebno područje odgoja i obrazovanja, a odnosi se na aktivnosti koje se odvijaju u školskom (formalnom) sustavu i u izvanškolskom kontekstu (informalnom i neformalnom kurikulumu) kako bi učenici postigli građansku kompetenciju, vježbali i primjenjivali svoja prava i odgovornosti te aktivno sudjelovali u demokratskom životu vlastitog društva. S obzirom na to da škole i učitelji u Hrvatskoj samostalno izabiru model za njegovu implementaciju, samo kompetentan učitelj može uključiti teme iz ovog područja u svoj izvedbeni nastavni plani program, posredovati važnim raspravama među učenicima u školi, ali i razumjeti da je važno cjeloživotno učenje i samoobrazovanje u tom području. Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi stavove učitelja o ključnim kompetencijama za poučavanje odgoja i obrazovanja za građanstvo. Istraživanje je provedeno uz pomoć upitnika (skale Likertovog tipa i pitanja zatvorenog tipa) među učiteljima razredne nastave osnovnih škola Istarske županije (N=225) koji ostvaruju odgoj i obrazovanje za građanstvo u sklopu obveznog predmeta, kao izborni predmet, interdisciplinarno, kao izvannastavnu aktivnost ili u sklopu sata razrednika Prikupljeni podatci obradili su se deskriptivnom i inferencijalnom statistikom te multivarijatnom faktorskom analizom. Na temelju dobivenih podataka možemo zaključiti da se učitelji ne smatraju dovoljno kompetentnima za provođenje odgoja i obrazovanja za građanstvo. Prema njihovom mišljenju najvažnije kompetencije u ovom području su: nenasilno rješavanje sukoba, demokratsko upravljanje razredom, posjedovanje komunikacijskih vještina te vještina rada u timu. Također, učitelji smatraju da im je poučavanje odgoja i obrazovanja za građanstvo pomoglo u jednakom ponašaju prema svim učenicima te u priznanju svojih pogrešaka pred učenicima i spremnosti na učenje na tim pogreškama. Oni učitelji koje se stručno usavršavaju na više načina smatraju da su im sve navedene kompetencije potrebne za rad u odnosu na one koji se stručno usavršavaju samo na jedan način. Faktor nedostatak osposobljenosti učitelja za rad u ovom području i slaba razmjena iskustva, dobiven faktorskom analizom prepreka u provođenju odgoja i obrazovanja za građanstvo, potvrđuje da akteri hrvatskog obrazovnog sustava inicijalnom obrazovanju učitelja u području odgoja i obrazovanja za građanstvo, ali i njihovom stručnom usavršavanju ne pridaju značajno mjesto.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
303-3031173-0983 - Obrazovanje za interkulturalnu kompetenciju (Piršl, Elvi, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli
Profili:
Marina Diković
(autor)