Pregled bibliografske jedinice broj: 576411
Razvoj teorije uma i koncepta želje kod jednojezične hrvatske djece u kontekstu dobi i temperamenta djeteta
Razvoj teorije uma i koncepta želje kod jednojezične hrvatske djece u kontekstu dobi i temperamenta djeteta, 2012., doktorska disertacija, Interdisciplinarni poslijediplomski studij "Jezična komunikacija i kognitivna neuroznanost", Zagreb
CROSBI ID: 576411 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvoj teorije uma i koncepta želje kod jednojezične hrvatske djece u kontekstu dobi i temperamenta djeteta
(Development of theory of mind and concept of desire in monolingual Croatian children in relation to age and temperament)
Autori
Kotrla Topić, Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Interdisciplinarni poslijediplomski studij "Jezična komunikacija i kognitivna neuroznanost"
Mjesto
Zagreb
Datum
03.02
Godina
2012
Stranica
162
Mentor
Ljubešić, Marta ; Matasović, Ranko
Ključne riječi
teorija uma; združena pažnja; govor o željama kao mentalnim stanjima; temperament
(theory of mind; joint attention; mental state talk about desire; temperament)
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos rane teorije uma, konkretno iniciranja uspostavljanja združene pažnje (IUZP) i odgovaranja na poticaj za uspostavljanje združene pažnje (OPUZP) te količine govora o mentalnom stanju želje i dimenzija temperamenta, kod djece u dobi od 18 do 36 mjeseci. U istraživanju je sudjelovalo 106 djece u dobi od 1.5, 2, 2.5 te 3 godine. Ispitivana je združena pažnja i jezične sposobnosti te su prikupljene roditeljske procjene dječjeg temperamenta. Kako bi se analizirao dječji govor o mentalnom stanju želje prikupljeni su i uzorci dječjeg govora u interakciji s roditeljem. Rezultati ukazuju na različit obrazac promjena na mjerama združene pažnje – IUZP pokazuje stabilnost, dok OPUZP raste između dobi od 1.5 i 2.5 godine. U pogledu temperamenta, sramežljiviji sudionici pokazuju više IUZP-a od manje sramežljivih. Kada je u pitanju količina govora o mentalnom stanju želje, rezultati pokazuju kako kod djeca u dobi od 2.5 do 3 godine bilježimo znatno više takvog govora nego kod djece u dobi od 1.5 do 2 godine. Nadalje, rezultati pokazuju kako nema razlika u količini govora o mentalnom stanju želje ovisno o dimenzijama temperamenta. Značajna pozitivna povezanost govora o željama i OUZP-a navodi na zaključak kako djeca koja imaju razvijeniju teoriju uma više govore o željama kao mentalnim stanjima. Međutim, rezultati pokazuju i kako je količina dječjeg govora o mentalnom stanju želje u većoj mjeri određena dimenzijama temperamenta nego združenom pažnjom. Rezultati su razmotreni u kontekstu teorijskih postavki o pristupima mjerenju teorije uma te razvoju rane teorije uma.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941558-1530 - Osobine ličnosti, prirodni jezik i kognitivni razvoj (Mlačić, Boris, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb