Pregled bibliografske jedinice broj: 566983
Film kao znak i sudionik modernizacije
Film kao znak i sudionik modernizacije // Hrvatski filmski ljetopis, 17 (2011), 68; 104-118 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 566983 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Film kao znak i sudionik modernizacije
(Film as a sign and constitutive part of modernization)
Autori
Turković, Hrvoje
Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 17
(2011), 68;
104-118
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
film; modernizacija; recepcija filma; izum filma
(film; modernization; film reception; invention of film)
Sažetak
Film se javio u Hrvatskoj kao jedan od simbola povijesnog procesa modernizacijske – tj. dovođenja postojećeg stanja u sklad s uzorno modernim, a takvim se držalo tehnološki utemeljen napredak prema poboljšanju svih oblika svakodnevnog društvenog života. Film je bio jedan od najočitijih modernih tehnoloških izuma, a svojom je realnom i fascinirajućom prisutnošću, i kompleksnim funkcijama koje je dobivao, jasno otvarao nove modernizacijske mogućnosti na javnokomunikacijskom planu. Film se, npr., izvrsno uključio u masovnokulturnu jezgru modernizacije, razvivši se, uz postojeću tiskanu periodiku, u središnje sredstvo masovnog komuniciranja. Takvim je uspio postati zahvaljujući nekim temeljnim svojstvima: (1) svojim registracijsko-reprodukcijskim temeljima ; (2) svojom distributivnošću, mogućnošću da se u kratkom vremenu naširoko geografski distribuira ; (3) svojim svojstvom perceptivne očiglednosti onog što je nudio i mogućnošću njezine razrade, a time (4) i javnospoznajnom funkcijom koju je dobivao, podjednako u svojim dokumentarističkim odvojcima, ali i igranofilmskim, te (5) javno-obavijesnom funkcijom, koju je dobivao filmskim žurnalima ; tome se važno pridružuje i (6) zabavno-imaginacijska funkcija – tj. film se formira kao sredstvo zadovoljavanja maštalačkih i emotivnih funkcija širokog gledateljstva. Ono, međutim, što je film obilježilo kao sredstvo masovnog komuniciranja srodno periodici, a potom i radiju i televiziji, jest, prvo, potojanje širokodostupnog prostornog objekta, medija s kojim se moglo vremenski-prostorno baratati i raspoređivati ; drugo, redovitost pojavljivanja što je stvaralo vezujuću naviku u gledateljstva ; treće, programska organiziranost i, četvrto, unutarprogramska raznovrsnost što je donosila različite civilizacijske sadržaje i omogućavala različite prezentacijske modelitete (izraženo u formiranju spektra filmskih rodova i žanrova), što je sve imalo velike potencijale u vezivanju i stvaranju masovne publike. Po svemu tome film, barem u svojem ranom razdoblju, doista postao ključnim čimbenikom modernizacije: demokratizacije kulture i participacije u najvažnijem – u javnoj, svjetski, ali i nacionalno relevantnoj, obaviještenosti, te u zajedničkim doživljajnim, spoznajnim i akcijskim vrijednostima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest, Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
075-1301679-1304 - Filmski enciklopedijski rječnik (Vojković, Saša, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Leksikografski zavod,
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb
Profili:
Hrvoje Turković
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Zoological Record
- FIAF International Index to Film Periodicals
- Arts and Humanities Citation Index (A&HCI)